Ødelagt.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det, når han bliver sur og svarer på den måde. Der er helt sikkert noget, der ikke er, som det plejer. Men det er ikke sikkert, at han selv kan finde ud af, hvad det er.

Uden at vide det tror jeg, at det måske handler om, at I bor så langt fra hinanden og ikke bare kan ses, når I har lyst; hverken når I har behov for bare at være tæt på hinanden, eller når I er kede af noget og oplever, at der er problemer mellem jer.

I kan ikke få en hverdag sammen, og det kan nok være super frustrerende for både dig og ham. På den måde kan det måske være lidt svært at holde jeres forhold ved lige.

Det er ikke nemt at være forelsket på afstand. Ofte er det sådan, at det fungerer i en periode, lige når man har mødt hinanden. Her er man helt opslugt af hinanden, og det er det eneste, man tænker på.

Når der så er gået nogen tid, uden at man har set hinanden, kan det blive svært at holde fast i følelsen af at være forelsket. Til gengæld er man blevet så vant til hinanden, at det kan være svært at give slip igen, selvom det kan være nødvendigt; især når den anden ikke har gjort noget, der gør, at man ikke ønsker ham/hende i sit liv mere.

Man kan altså blive ramt af nogle meget ambivalente (modsætningsfyldte) følelser, der kommer ud som irritation og frustration, og så kommer man til at svare surt.
Jeg tror simpelthen, at det er dét, der er på spil imellem jer. Men det er mit bud. Jeg kan jo i virkeligheden ikke vide det. Hvad tænker du om dét?

Når man skriver rigtig meget med nogen, man er forelsket i, så kommer den anden til at fylde rigtig meget i ens liv uden at være fysisk til stede. Derfor vil det også føles tomt, når skriveriet bliver mindre eller holder op. Er det sådan, du har det?

Jeg ved godt, at det er meget nemt at sige, men jeg ved med stor sandsynlighed, at den smerte, du føler lige nu, går over igen. Også selvom I holder op med at skrive sammen, og du kommer til at savne ham, hvis I beslutter at holde op med at skrive sammen.

For at det ikke skal tære for meget på dig, så synes jeg, at du skal tale med ham om, at det gør ondt, når han svarer surt eller slet ikke svarer. Du skal ikke holde jeres forhold ved lige, hvis han ikke behandler dig ordentligt.

Du kunne overveje, om I skal finde ud af, om I kan mødes igen. Og finde ud af, om I skal være kærester, og om det kan lade sig gøre at være det, selvom I ikke ses så tit.

Det kan være sindssygt svært at træffe den slags beslutninger, men det er vigtigt, at I er realistiske, så I ikke skal gå og være kede af det på afstand. Den følelses kan nemlig være meget værre end at være forelskede på afstand. Giver det mening?

Jeg håber, at I finder frem til den beslutning, der giver bedst mening for jer begge.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.