Brev
Ødelagde venskab
Hej
jeg har haft den her fantastiske veninde i lidt over 2 måneder og blev lidt for glad for hende og nok egentlig forelsket i hende..
Så på et tidspunkt i klassen da vi skrev sammen sendte hun et billede af sin skulder og jeg ved ikke hvordan, men en fra min klasse troede det var et nøgenbillede..
Han begyndte at gå rundt og sige det til alle mulige mennesker, jeg benægtede at det var et nøgenbillede i starten men eftersom han blev ved og ved med at sige det..
Så her for 2 dage siden fandt hun ud af det og har stoppet vores venskab og jeg er Sindsygt knust.
Hun er en fantastisk pige og ville ønske jeg kunne gøre det om..
Tror du at der er noget jeg kan sige for at komme igennem det her? Måske få hende tilbage?
Jeg har overvejet selvmord rimelig meget..
Men ville høre om nogen vidste om der var nogen anden løsning
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig.
Tusinde tak for dit brev. At du skriver herind og beder om et råd, fortæller mig, at din veninde betyder rigtig meget for dig.
Hvor er det trist, at et billede er blevet misforstået på den måde du fortæller. At en dreng ser noget forkert og så spreder et rygte, der ikke har noget på sig. At andre har formået, at svigte din tillid og sprede rygter, siger noget om dem. At du skriver herind og beder om råd, siger meget om dig. Det fortæller mig, at du gerne vil have hjælp til, at gøre det helt rigtige. Og du har jo faktisk ikke gjort noget forkert!
Det lyder ikke til, at du har haft en mulighed for at forklare dig over for din veninde. Er det rigtigt forstået?
Jeg ved ikke om I går i skole sammen, eller hvilke muligheder der er for, at du kan mødes med hende og snakke. Måske kunne det være en idé, at skrive til hende og forklare hvad der er sket? Hvor du fortæller, hvad du gjorde for at stoppe rygtet. Og hvor meget venskabet betyder for dig. Kunne det være en mulighed?
Kunne det hjælpe, at hun vidste, at du havde følelser for hende? Nogle gange kan det være en god idé, at være åben omkring hvad man føler for en person. Måske går din veninde rundt og tror, at du har været med til at sprede rygter. Men hvis hun kender til dine følelser for hende, så kan hun måske se, at du er uskyldig. Giver det mon mening?
Har din veninde en anden veninde, som du kan snakke med? Måske kunne det være en hjælp, at en tredje person hjalp med at fortælle om oplevelsen fra din side?
Du skriver også, at du har overvejet selvmord. Selvmordstanker kan ofte være et signal om, at der er noget, som er svært at overskue og som man ikke kan stå alene med. Derfor synes jeg, at det er SÅ godt, at du har reageret på dine følelser og har skrevet herind.
Vi oplever alle, at møde ting i livet der er svære. Det er vigtigt, at man giver sig selv chancen for, at komme ud på den anden side. For de ting der er svære, kan ende med succes. Og den slags oplevelser kan give én, en masse viden om livet. Det er med til at forme os som mennesker.
Når jeg læser dit brev, så tænker jeg, at der er mennesker, som du holder rigtig meget af. Og som du gerne vil kæmpe for. Det viser mig, at du har et stort hjerte. Jeg tænker, at du vil være en gevinst for enhver, som får lov at komme tæt på dig.
Jeg håber på det aller bedste for dig. Du kan altid ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116 111, hvis du får brug for at tale mere om situationen.
Rigtig mange tanker fra BørneTelefonen.