Ødelagde venskab

Hej

jeg har haft den her fantastiske veninde i lidt over 2 måneder og blev lidt for glad for hende og nok egentlig forelsket i hende..

Så på et tidspunkt i klassen da vi skrev sammen sendte hun et billede af sin skulder og jeg ved ikke hvordan, men en fra min klasse troede det var et nøgenbillede..

Han begyndte at gå rundt og sige det til alle mulige mennesker, jeg benægtede at det var et nøgenbillede i starten men eftersom han blev ved og ved med at sige det..

Så her for 2 dage siden fandt hun ud af det og har stoppet vores venskab og jeg er Sindsygt knust.

Hun er en fantastisk pige og ville ønske jeg kunne gøre det om..

Tror du at der er noget jeg kan sige for at komme igennem det her? Måske få hende tilbage?

Jeg har overvejet selvmord rimelig meget..

Men ville høre om nogen vidste om der var nogen anden løsning

Dreng, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig.

Tusinde tak for dit brev. At du skriver herind og beder om et råd, fortæller mig, at din veninde betyder rigtig meget for dig.

Hvor er det trist, at et billede er blevet misforstået på den måde du fortæller. At en dreng ser noget forkert og så spreder et rygte, der ikke har noget på sig. At andre har formået, at svigte din tillid og sprede rygter, siger noget om dem. At du skriver herind og beder om råd, siger meget om dig. Det fortæller mig, at du gerne vil have hjælp til, at gøre det helt rigtige. Og du har jo faktisk ikke gjort noget forkert!

Det lyder ikke til, at du har haft en mulighed for at forklare dig over for din veninde. Er det rigtigt forstået?

Jeg ved ikke om I går i skole sammen, eller hvilke muligheder der er for, at du kan mødes med hende og snakke. Måske kunne det være en idé, at skrive til hende og forklare hvad der er sket? Hvor du fortæller, hvad du gjorde for at stoppe rygtet. Og hvor meget venskabet betyder for dig. Kunne det være en mulighed?

Kunne det hjælpe, at hun vidste, at du havde følelser for hende? Nogle gange kan det være en god idé, at være åben omkring hvad man føler for en person. Måske går din veninde rundt og tror, at du har været med til at sprede rygter. Men hvis hun kender til dine følelser for hende, så kan hun måske se, at du er uskyldig. Giver det mon mening?

Har din veninde en anden veninde, som du kan snakke med? Måske kunne det være en hjælp, at en tredje person hjalp med at fortælle om oplevelsen fra din side?

Du skriver også, at du har overvejet selvmord. Selvmordstanker kan ofte være et signal om, at der er noget, som er svært at overskue og som man ikke kan stå alene med. Derfor synes jeg, at det er SÅ godt, at du har reageret på dine følelser og har skrevet herind.

Vi oplever alle, at møde ting i livet der er svære. Det er vigtigt, at man giver sig selv chancen for, at komme ud på den anden side. For de ting der er svære, kan ende med succes. Og den slags oplevelser kan give én, en masse viden om livet. Det er med til at forme os som mennesker.

Når jeg læser dit brev, så tænker jeg, at der er mennesker, som du holder rigtig meget af. Og som du gerne vil kæmpe for. Det viser mig, at du har et stort hjerte. Jeg tænker, at du vil være en gevinst for enhver, som får lov at komme tæt på dig.

Jeg håber på det aller bedste for dig. Du kan altid ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116 111, hvis du får brug for at tale mere om situationen.

Rigtig mange tanker fra BørneTelefonen.

Få endnu flere gode råd om Venner, veninder eller ensomhed

Venner er noget af det allerbedste! Men hvad gør man, hvis man er blevet uvenner med sin BFF? Hvis I er kommet op og skændes og der er drama, så kan det gøre en rigtig ked af det. Hvordan løser man så konflikten og bliver venner igen?

Måske har du en ven, som går igennem en svær periode? Fx oplever skilsmisse, sygdom i familien eller kærestesorger. Hvordan kan man så hjælpe sin ven bedst muligt?

Nogen gange kan kærlighed også påvirke venskaber. Hvad hvis man bliver forelsket i sin bedste ven? Skal man sige det eller håbe det går over? Og hvad hvis dig og din ven har det samme crush? Eller hvis du kommer til at kysse med din vens kæreste?

Det kan også være, du ikke har nogen venner eller ikke særlig godt kan lide dem du har? Måske du bliver holdt udenfor eller mobbet? Måske du føler din ensom og alene og ikke føler, du kan være dig selv.

Få svar på spørgsmålene ved at læse gode råd om hvordan du kan løse konflikter med dine venner eller få råd til, hvad du kan gøre, hvis du er forelsket i din ven. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner eller du kan læse breve fra andre børn, og se hvilke råd de har fået.

Bekymret for din ven? Få flere råd til, hvordan du kan hjælpe

Har din ven fortalt dig, at der er noget, han eller hun synes er svært? Har du lagt mærke til, at din ven opfører sig anderledes end normalt? Eller er der noget helt tredje, der gør, at du bekymrer dig?

Der er mange forskellige måder at vise på, at man er ked af det. Nogle er ikke bange for at fortælle det. Mens andre holder det hemmeligt.

At gå rundt med nogle svære tanker skal ikke skjules. Men nogle gange kan det være svært at få sagt højt og gjort noget ved.

Det er derfor rigtig rart med gode venner. Venner kan hjælpe os, når vi er kede af det og få os i godt humør igen. Men husk på at når man er barn, er det aldrig dit ansvar at sørge for, din ven bliver glad igen. Det er de voksne, der skal træde til.