Brev
Noget der går ud over min hverdag.
Hej.
Jeg er en pige på snart 16 år og dater en fantastisk dreng fra 1. G.
Vi kom sammen 18. Marts og slog op 16. Maj. Vi snakkede stadigvæk, men det var svært at prøve på at finde en løsning. Vi har set hinanden to gange nu. Og jeg har begyndt at græde hver gang han skulle gå.
Det føltes som da vi slog op. Hver gang. Og det skaber mere problemer for mig end for ham. Det får mig til at være urolig for ham, uden at der egentlig er noget galt med ham. Det føltes som om han skal forlade mig, hver gang han går, og jeg føler mig ikke knyttet til ham.
Når vi er sammen er det, det bedste. Vi har lovet hinanden at denne gang skal det ikke gå så hurtigt, som før. Vi åbnede op for hinanden første gang vi sås og var så tætte. Alting skete meget hurtigt og vi ville gøre det ordentlig denne gang.
Da vi slog op havde han meget forskelligt, der forvirrede ham. Såsom, at han var ved at blive smidt ud af gymnasiet, fordi han for nylig er blevet diagnostiseret med ADHD og først nu er startet på medicin. Jeg har været medicineret for min ADD og det er mit første år hvor jeg føler mig i live og bevist om hvor meget godt der er i verden.
Jeg lider af barndomstraume, angst og depression, men når jeg er på medicin glemmer jeg at jeg over hovedet har depression. Jeg ved ikke hvordan jeg skal komme af med denne “ angst for at han forlader mig” i den tid der er indtil at jeg føler mig låst til ham og vi er i et forhold.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på snart 16 år
Du beskriver noget af det, som er allersværest ved at være blevet glad for og måske forelsket i en anden person – nemlig uvisheden om, hvad der kommer til at ske og angsten for at miste det igen. Du skal vide, at det er helt normalt at have det sådan. Jeg har talt med mange unge, der har det ligesom dig. Det kan være rigtig svært at være i, når man er glad for en anden person.
Det lyder rigtig dejligt, at du har fundet en, du synes, er fantastisk. At være vild med nogen kan være enormt skønt og enormt hårdt på samme tid. Det er en vild blanding af følelser, som man både skal nyde og finde sig selv i.
Det lyder som om, at I har talt om, at det gik for hurtigt til at starte med. Er det mon rigtigt forstået? Du skriver nemlig, at I har aftalt at gøre det ordentligt denne gang. Det lyder som en rigtig god idé fx at give hinanden mere tid, så I kan lære hinanden rigtig godt at kende.
Du kan ikke gøre for, at du føler, som du gør og er angst for at han forlader dig og bekymret. Når I har gået fra hinanden én gang før, så kan jeg godt forstå, at du har svært ved at slippe følelserne om, at han kan forlade dig. Det kan gøre, at man kan have svært ved at give slip på sig selv og være rigtig glad i det. Er det mon også sådan, du har det?
Har du mon fortalt ham, at du har det sådan? Hvis du fortæller ham, hvordan du har det, så kan han bedre forstå, hvorfor du reagerer, som du gør, og hvorfor du bliver ked af det. Du kan måske også spørge ham, om han ser andre end dig? På den måde kan du måske finde ro i, at I er på samme sti med hinanden, som måske kan gøre dig mere tryg.
Det kan være svært at give udtryk for sine følelser, og måske ved han ikke helt endnu, hvad han vil. Men det vigtigste er i hvert fald, at man opfører sig ordentligt og respektfuldt over for hinanden. Du virker til at være meget betænksom og ærlig, og det er helt sikkert en god start. Hvis han er vild med dig og gerne vil ses med dig, så virker det til, at I er på rette vej igen. Det kan måske give dig en ro at vide, at I skal ses igen, når han går ud af døren.
Mit bedste råd til dig er, at du skal holde fast i dig selv og mærke efter, hvordan du har det. Det er vigtigt, at du bliver behandlet ordentligt. Jeg får også lyst til at spørge om nogle af dine veninder mon ved, hvordan du har det? Det kan måske være en god idé også at snakke med dine veninder om det, da det altid kan være en lettelse at dele, hvordan man har det med andre, som man stoler på.
Jeg ønsker dig al mulig held og lykke. Jeg håber, at du passer på dig selv og dit hjerte – og at du også nyder tiden med spirende kærlighed, selvom den kan være svær at være i.
Bedste hilsner BørneTelefonen