Noget der går ud over min hverdag.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på snart 16 år

Du beskriver noget af det, som er allersværest ved at være blevet glad for og måske forelsket i en anden person – nemlig uvisheden om, hvad der kommer til at ske og angsten for at miste det igen. Du skal vide, at det er helt normalt at have det sådan. Jeg har talt med mange unge, der har det ligesom dig. Det kan være rigtig svært at være i, når man er glad for en anden person.

Det lyder rigtig dejligt, at du har fundet en, du synes, er fantastisk. At være vild med nogen kan være enormt skønt og enormt hårdt på samme tid. Det er en vild blanding af følelser, som man både skal nyde og finde sig selv i.

Det lyder som om, at I har talt om, at det gik for hurtigt til at starte med. Er det mon rigtigt forstået? Du skriver nemlig, at I har aftalt at gøre det ordentligt denne gang. Det lyder som en rigtig god idé fx at give hinanden mere tid, så I kan lære hinanden rigtig godt at kende.

Du kan ikke gøre for, at du føler, som du gør og er angst for at han forlader dig og bekymret. Når I har gået fra hinanden én gang før, så kan jeg godt forstå, at du har svært ved at slippe følelserne om, at han kan forlade dig. Det kan gøre, at man kan have svært ved at give slip på sig selv og være rigtig glad i det. Er det mon også sådan, du har det?

Har du mon fortalt ham, at du har det sådan? Hvis du fortæller ham, hvordan du har det, så kan han bedre forstå, hvorfor du reagerer, som du gør, og hvorfor du bliver ked af det. Du kan måske også spørge ham, om han ser andre end dig? På den måde kan du måske finde ro i, at I er på samme sti med hinanden, som måske kan gøre dig mere tryg.

Det kan være svært at give udtryk for sine følelser, og måske ved han ikke helt endnu, hvad han vil. Men det vigtigste er i hvert fald, at man opfører sig ordentligt og respektfuldt over for hinanden. Du virker til at være meget betænksom og ærlig, og det er helt sikkert en god start. Hvis han er vild med dig og gerne vil ses med dig, så virker det til, at I er på rette vej igen. Det kan måske give dig en ro at vide, at I skal ses igen, når han går ud af døren.

Mit bedste råd til dig er, at du skal holde fast i dig selv og mærke efter, hvordan du har det. Det er vigtigt, at du bliver behandlet ordentligt. Jeg får også lyst til at spørge om nogle af dine veninder mon ved, hvordan du har det? Det kan måske være en god idé også at snakke med dine veninder om det, da det altid kan være en lettelse at dele, hvordan man har det med andre, som man stoler på.

Jeg ønsker dig al mulig held og lykke. Jeg håber, at du passer på dig selv og dit hjerte – og at du også nyder tiden med spirende kærlighed, selvom den kan være svær at være i.

Bedste hilsner BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.