Brev
Nøgenbillede
Hej Børnetelefonen.
Jeg er en pige på 15 år og for en lille måneds tid siden gik jeg fra min kæreste og vi har ikke noget imod hinanden.
men her for en uge siden fik jeg en besked fra ham, hvor der stod at han havde et billede af mig næsten helt nøgen og hvis jeg ikke sender flere deler han det.
Det skal lige siges at det ikke er et billede jeg selv har sendt, men et han har taget.
Det går mig rigtig meget på og jeg tænker hele tiden på hvad der sker hvis han deler det.
Jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre, vil du hjælpe mig
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Det er en ubehagelig situation, du er havnet i. Særligt når det er en person, du for kort tid siden har været meget tæt med og stolet på. Det er godt, at du har skrevet.
Jeg ved fra andre, der har stået i samme situation som dig, at man kan blive bange, utryg, nervøs og ked af det. Både over hvad der er sket, men man kan også blive nervøs for, hvad der vil ske. Når man får det sådan, kan man hurtigt komme til at gøre noget, for at få personen til at stoppe. Som f.eks. at sende billeder. Det er rigtig flot, at du ikke har sendt ham noget og søgt hjælp i stedet.
Du har intet gjort forkert. Han har overskredet dine grænser og dit privatliv. Både ved at tage billedet og ved, at true dig med at dele det. Det må han ikke og det er slet ikke okay.
Der er to ting, der er vigtige i din situation:
Den ene er, at du gemmer den besked han har sendt til dig og tager screenshots af det, han sender dig. Det han gør er nemlig at afpresse dig. Og det er ulovligt. Han har endnu ikke delt billedet. Men hvis han gør det, så er det også ulovligt, for billedet vil blive delt uden dit samtykke – altså uden at du har givet ham lov.
Har du prøvet at skrive til ham og bedt ham om at slette billedet? Ellers synes jeg du skal gøre det. Du kan måske også skrive til ham, at det han har gang i er ulovligt?
Hvis han ender med at dele billedet, så har du en besked fra ham der beviser, at det er ham der har delt billedet og at han har afpresset dig. Du skal på ingen måde give efter, og sende flere billeder til ham.
Den anden ting, der er vigtig er, at du får fortalt det til en voksen. Jeg ved fra andre børn og unge, at det kan være rigtig svært at fortælle. Nogle føler, at de har gjort noget forkert. Men det har man ikke. En voksen vil kunne give dig den hjælp og støtte du har brug for. Det kunne være din mor, eller en lærer på din skole? Eller måske en anden person fra din familie?
Hvis det er svært at få det fortalt til en voksen, så kan du måske lade ham/hende læse dette brev? Det kan være, at det er nemmere end at sige det højt.
Du er altid velkommen til at ringe til os på 116 111, eller skrive til os på chat og sms, hvis du gerne vil snakke mere med en fra BørneTelefonen.
Den voksne du fortæller det til, kan også få hjælp og rådgivning på ForældreTelefonen på 35 55 55 57, så de får råd til, hvordan de bedst hjælper dig.
Uanset hvad, så skal du ikke sende nogle billeder til ham. Det er ham, der er ude på et sidespor - du har ikke gjort noget forkert.
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen