Nøgen på nettet

Hej.

Jeg er en pige på 14

jeg er blevet spurgt af en dreng jeg var kærester med om jeg ville sende et billede af mine kropsdele

jeg sagde vis du lover ikke at vise det til nogen. Han svarede der gør jeg ikke hvad for en kæreste tror du jeg er.

Jeg sendte et billede af mine bryster og bagefter et billede af min tissekone

han sagde jeg slå op og så sendte han det til alle i min klasse og til alle mine venner der ikke går i min klasse

kan i give mig nogle gode råd

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Jeg kan godt forstå, hvis du er blevet rigtig ked af din ex-kærestes opførsel. Det er rigtig, rigtig tarveligt og slet ikke i orden! Det er billeder, som du har sendt i fortrolighed, og han har lovet dig ikke at vise dem til andre. Og det er faktisk ulovligt at dele billeder af andre.

Det er nemlig sådan, at når man er under 18 år, så skal billeder af fx bryster og tissekone slettes, når man ikke længere er kærester. Og det er ulovligt at videresende den slags billeder til andre. Der er meget klare regler på det område, netop fordi det er følsomt og meget krænkende, hvis nøgenbilleder deles.

Der er mange kærester, der sender nøgenbilleder til hinanden. Og der er heldigvis mange søde ex-kærester, der aldrig kunne finde på at dele de billeder, de har sendt til hinanden i fortrolighed. Det er sådan, det skal være. Man skal kunne stole på hinanden, også efter man er stoppet med at være kærester.

Når du nu oplever, at nøgenbillederne af dig er blevet sendt til dine klassekammerater og dine venner, så skal du have hjælp til at få billederne slettet, og til at få din ex-kæreste til at forstå, at han har gjort noget ulovligt og strafbart.

Jeg kan forstille mig, at du synes at det er pinligt, og at du er ked af det. Du vil sikkert også synes, at det er svært at få snakket med en voksen om det, fordi det kan føles flovt. Men jeg synes, at du skal snakke eller skrive med dine forældre om det, hvis du kan. De kan hjælpe dig med at kontakte skolen og din ex-kæreste, og få slettet billederne.

Hvis du ikke kan snakke med dine forældre, synes jeg, at du skal snakke med din klasselærer eller en anden lærer/voksen, du føler dig tryg ved, så du kan få hjælp. Måske har du en veninde, der kan støtte dig i at få det sagt. Det kan være en idé, at en lærer får en god snak i klassen om, hvad man må og ikke må, når man udveksler nøgenbilleder. Alle ved godt, at det er rigtig tarveligt at videresende andres nøgenbilleder. Men det er ikke sikkert, at alle ved, hvordan den anden har det og at det også er ulovligt og strafbart at videresende dem.

Hvis det er svært at få fortalt, kan du måske vise brevet her til den voksne, du gerne vil snakke med. Det kan nogen gange være lidt nemmere end at skulle fortælle om det.

Jeg ønsker dig det allerbedste, og håber meget, at du får hjælp til at få snakket med din ex-kæreste, og til at få slettet billederne.

Mange kærlige tanker til dig fra

BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.