Brev
Nøgen på nettet
Hej.
Jeg er en pige på 14
jeg er blevet spurgt af en dreng jeg var kærester med om jeg ville sende et billede af mine kropsdele
jeg sagde vis du lover ikke at vise det til nogen. Han svarede der gør jeg ikke hvad for en kæreste tror du jeg er.
Jeg sendte et billede af mine bryster og bagefter et billede af min tissekone
han sagde jeg slå op og så sendte han det til alle i min klasse og til alle mine venner der ikke går i min klasse
kan i give mig nogle gode råd
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Jeg kan godt forstå, hvis du er blevet rigtig ked af din ex-kærestes opførsel. Det er rigtig, rigtig tarveligt og slet ikke i orden! Det er billeder, som du har sendt i fortrolighed, og han har lovet dig ikke at vise dem til andre. Og det er faktisk ulovligt at dele billeder af andre.
Det er nemlig sådan, at når man er under 18 år, så skal billeder af fx bryster og tissekone slettes, når man ikke længere er kærester. Og det er ulovligt at videresende den slags billeder til andre. Der er meget klare regler på det område, netop fordi det er følsomt og meget krænkende, hvis nøgenbilleder deles.
Der er mange kærester, der sender nøgenbilleder til hinanden. Og der er heldigvis mange søde ex-kærester, der aldrig kunne finde på at dele de billeder, de har sendt til hinanden i fortrolighed. Det er sådan, det skal være. Man skal kunne stole på hinanden, også efter man er stoppet med at være kærester.
Når du nu oplever, at nøgenbillederne af dig er blevet sendt til dine klassekammerater og dine venner, så skal du have hjælp til at få billederne slettet, og til at få din ex-kæreste til at forstå, at han har gjort noget ulovligt og strafbart.
Jeg kan forstille mig, at du synes at det er pinligt, og at du er ked af det. Du vil sikkert også synes, at det er svært at få snakket med en voksen om det, fordi det kan føles flovt. Men jeg synes, at du skal snakke eller skrive med dine forældre om det, hvis du kan. De kan hjælpe dig med at kontakte skolen og din ex-kæreste, og få slettet billederne.
Hvis du ikke kan snakke med dine forældre, synes jeg, at du skal snakke med din klasselærer eller en anden lærer/voksen, du føler dig tryg ved, så du kan få hjælp. Måske har du en veninde, der kan støtte dig i at få det sagt. Det kan være en idé, at en lærer får en god snak i klassen om, hvad man må og ikke må, når man udveksler nøgenbilleder. Alle ved godt, at det er rigtig tarveligt at videresende andres nøgenbilleder. Men det er ikke sikkert, at alle ved, hvordan den anden har det og at det også er ulovligt og strafbart at videresende dem.
Hvis det er svært at få fortalt, kan du måske vise brevet her til den voksne, du gerne vil snakke med. Det kan nogen gange være lidt nemmere end at skulle fortælle om det.
Jeg ønsker dig det allerbedste, og håber meget, at du får hjælp til at få snakket med din ex-kæreste, og til at få slettet billederne.
Mange kærlige tanker til dig fra
BørneTelefonen