Net kærste

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år,

Tak for dit brev, som handler om en dreng, du har mødt på på nettet. Jeg håber, du finder hjælp i mit svar.

Jeg kan godt forstå, at du går med mange tanker omkring drengen fra Kik, og det lyder som om, at du er blevet ret glad for ham - måske endda lidt forelsket? Man kan ikke selv bestemme, hvem man forelsker sig i eller hvem man godt kan lide. Og der er ikke noget forkert i at blive lidt vild med en dreng på 14 år fra internettet, når man selv er 12. Måske snakker I rigtig godt sammen, og det virker som om, at du kan mærke på ham, at han også er rigtig glad for dig?

Når man kan lide en, der er lidt ældre end en selv, er det altid vigtigt, at man er opmærksom på, at den ældste ikke kommer til at “bestemme lidt” over den yngeste. Nogle gange kan den ældste måske være klar til at sige eller gøre nogle ting, den yngste ikke er klar til.

Faktisk er det altid vigtigt – uanset aldersforskelle - at begge personer i et venskab eller forhold er enige om, hvordan de skal have det sammen, og hvad de skal gøre/lave – og at ingen føler sig presset til at gøre noget, de ikke er klar til.

Så længe, du er opmærksom på, hvor dine egne grænser går, og så længe de ikke bliver overtrådt, tænker jeg, at det er helt fint, at du har kontakt med drengen.

Det er vigtigt, at du får talt med dine forældre (eller en anden voksen) om, at du har lært en dreng at kende på nettet – og hvis I har talt om, at I gerne vil ses på et tidspunkt, er det også vigtigt, at dine forældre ved det. Jeg kan forstå han bor rigtig langt væk fra dig, så måske er det ikke lige en mulighed at mødes, men hvis I bliver ved at være venner eller måske bliver kærester, kan dine forældre måske på et tidspunkt hjælpe dig med at han kan komme på besøg en dag, måske i en ferie? Dine forældre vil kunne hjælpe dig med at finde ud af, om det måske vil være OK for jer og mødes – og hvordan det så kunne foregå. Man kan nemlig ikke altid være helt sikker på, at dem, man snakker med over nettet, er helt præcis sådan, som de udgiver sig for at være, i virkeligheden. Så man skal altid have aftalt det med sine forældre, hvis man skal mødes med nogen, man har lært at kende over nettet.

Jeg tænker også, at det ville være meget rart for dig at have nogen at tale med om drengen. Når man godt kan lide en anden person, bobler en masse følelser rundt i ens krop, og nogle gange har man måske rigtig meget brug for at fortælle nogen om det, man oplever.

Jeg ved ikke helt, om jeg har forstået det rigtigt, men jeg læser dit brev som om, at drengen skriver, at du ofte virker deprimeret (i den besked han sendte forkert). Det kan være, at det slet ikke handler om dig, og det kan også være, at han har misforstået dig, men hvis du tit føler dig ked af det eller går med andre tanker der fylder, tænker jeg på, om du mon også har brug for at tale med en voksen om det? Der kan være mange grunde til, at man føler sig ked af det, men sommetider kan man have brug for at tale med nogen om det, før man kan få det godt igen.

Du er jo i en alder, hvor du er på vej ind i teenageårene, hvilket også medfører forandringer både med krop og sind. Du begynder langsomt at udvikle dig fra barn til ung, hvilket kan være en tid, hvor ens humør svinger meget, ligesom kroppen også begynder at udvikle sig, fx ved at man får bryster og menstruation. I denne tid er det helt normalt at man af og til føler sig ked af det og det kan være rart at tale med både venner og voksne om.

Har du mon mod til at tale med dine forældre om det hele? Hvis du ikke synes, du kan tale med dine forældre, kan du også sagtens tale med en anden voksen, som er tæt på dig. Det kunne f.eks. være en storesøster eller en storebror, en moster – eller måske en lærer? Det vigtige er, at du får talt med nogen om den søde dreng fra nettet – og hvis du føler dig trist, er det også vigtigt, at du får talt med nogen om det.

Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på nummer 116 111. Her sidder nogle søde rådgivere klar, som rigtig gerne til lytte og rådgive dig om hvad der end fylder at tanker og følelser.

Pas rigtig godt på dig selv.

De kærligste hilsner

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.