Mobbet i kærelighed

Hej

Er en pige på 13 år, der har et lille problem. For ca. et halvt år siden kom der en ny dreng ind i vores parallel klasse, og jeg syntes selvfølgelig at han var rigtig sød. Jeg begyndte at skrive meget med ham og vi kom godt ud af det med hinanden. Men en dag da jeg havde fortalt det til nogle af mine veninder at jeg godt kunne lide ham. Vidste alle det i min klasse en uge efter, og ugen efter viste parallel klassen det også. Hver dag bliver jeg og ham mobbet med det og alle siger fx (Navn + Navn) hele tiden. Det er pisse irreterne, fordi jeg godt kan lide ham. Det troede jeg nemlig også i starten at han også kunne lide mig, men det tror jeg ikke at han kan længere. Når jeg siger stop til folk gør de ikke noget og bliver bare ved. Gider heller ikke at tage det op med min lære for det bliver bare akavet.

Så hvad skal jeg gøre, for at få folk til at stoppe?

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 13 år.

Tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du fortæller om, hvor irriterende du oplever dine kammeraters kommentarer og bemærkninger i forhold til drengen i parallelklassen. Jeg kan godt forstå, det må være generende for dig.

Rigtig flot at du har forsøgt at sige stop, men det virker desværre ikke til at det virker. Har du mon talt med dine veninder om, hvor ked af det du er over de har sagt det videre, så du nu bliver drillet med det? Jeg håber og tænker, det kan få dem til at stoppe, når de bliver klar over hvor meget det påvirker dig at de bliver ved? Du fortæller du har skrevet sammen med drengen som du er glad for. Mon I stadig skriver sammen? Grunden til jeg spørger, er fordi du så kan spørge ham, hvordan han har det med det der bliver sagt/drillerierne? I er jo i en alder, hvor det at blive forelskede er helt naturligt, men også noget som er ret følsomt og man er sårbar omkring. Håber du finder modet til at tage en snak med dine veninder.

Jeg kan forstå der er flere der driller/mobber dig/jer og uanset grunden er det ikke ok. Derfor selvom du fortæller, at du ikke vil tale med din lærer om det, fordi det vil være akavet, tænker jeg alligevel på, det er en god ide? Det er nemlig lærernes ansvar at sikre at alle børn i skolen trives og ikke udsættes for drillerier/mobning. Lærerne er vant til at tale med eleverne om alle mulige ting, så selvom det kan føles lidt svært og akavet at få det fortalt, skal du vide lærerne kan hjælpe dig/jer, de er dog nødt til først at vide hvad der foregår. Kan du bede en af lærene tale med dig efter en time, når de har tid til det, og så fortælle om hvordan du går og har det.

Måske føles det stadig akavet at skulle sige til din lærer, men kan du så skrive det til en af dem? På skolerne er der elevintra, nogle skoler bruger det meget, andre bruger det nærmest ikke. hvis du åbner elevintra kan du skrive direkte til din lærer, ligesom hvis du sendte en mail til dem. Det er kun de lærere du vælger som modtager, der kan åbne det du skriver, kan det være en ide at få det fortalt af den vej? Du kan også skrive det i et brev, og så aflevere det til den lærer du er mest tryg ved?

Herefter har læreren mulighed for at tage en snak med hele klassen og ja også parallelklassen. Hvis du er mere tryg ved, kan I jo aftale at læreren ikke nævner dit navn. I er nu i en alder hvor I snart bliver teenager og så fylder forelskelse, venskaber og udvikling meget i en klasse. Det kan derfor være godt hvis læreren kunne tage disse emner op i klasserne, så I alle kan få en god snak om dette og om hvordan man er en god kammerat og skal tale til og om hinanden. Håber dette vil være med til at stoppe drillerierne, så du igen kan være tryg i skolen.

Ja, og så håber jeg da for dig, at du og drengen fra parallelklassen kan blive ved at være venner og skrive sammen. Han lyder som en rigtig sød fyr, så må tiden vise, hvad det kan udvikle sig til. Du ønskes i hvert fald herfra held og lykke med det.

Og husk så, du er selvfølgelig også velkommen til, at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og der tale med en rådgiver om, hvordan du bedst kan takle situationen.

Mange kærlige hilsner

BørneTelefonen.

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.