Brev
Mit hjerte er knust..
Hej Bb
Jeg har tit kigget herind og rigtig tit overvejet og skrive et brev… Jeg er en pige på 16 år. I starten af sommerferien lige da jeg var kommet hjem fra et efterskole ophold, mødte jeg en rigtig sød fyr på 29 vi snakkede bare så godt sammen og den der gnist var der bare!. Jeg er meget moden af min alder da jeg altid har skulle klare mig selv pga mine forældre aldrig har ville mig. Men jeg synes det var vildt jeg kunne ha kemi med en der er så meget ældre end mig, jeg ville aldrig kunne sige det til min familie da de aldrig ville kunne acceptere vores forhold…
Men hele sommerferien har vi været sammen, vi har hygget os og jeg har på intet tidspu kt fortrudt det. Det har været et eventyr for mig. Men desværre har alle eventyr også en slutning og han skulle flytte til udlandet efter sommerferien og dagen kom og vi sagde farvel… det var så hårdt han elskede mig og vi hyggede os og han gav mig tryghed bare ved og holde om mig…. vi snakker over skype et par gange om måneden og jeg savner ham så meget og han siger han også savner mig… Jeg elsker ham mere end jeg kan beskrive med ord hvis jeg kunne give ham mit hjerte havde jeg gjort det.
nu til mit problem jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at komme videre jeg tænker på ham hver dag hvert andet minut er han i mine tanker og når jeg så endelig skal sove så drømmer jeg om ham… jeg bliver sindsyg.. jeg skal videre men hvordan? nu er det tre måneder siden han rejste .. og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre…. 🙁
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16
Tak for dit brev- jeg er ked af, at vi har været så længe om at få svaret dig. Jeg kan godt høre, at du virkelig har været smaskforelsket (og er!?) i fyren, du mødte i sommer. Når du skriver, at du gerne vil komme videre, så er jeg lidt usikker på, hvad det mon betyder? Som jeg forstår det - så vil du gerne holde op med at tænke så meget på ham? Men er det mon sådan, at du stadig gerne vil bevare kontakten til ham- eller vil du også gerne forsøge at stoppe den..?
En voldsom forelskelse tager som regel lang tid at komme over. Derfor er der ikke noget usædvanligt ved, at du stadig går og bruger så meget af dine tanker og din energi på at savne ham, som jeg fornemmer at du gør... Når I så ovenikøbet stadig snakker sammen et par gange om måneden, så bliver det naturligvis endnu sværere for dig at holde op med at tænke på ham.
Men det hjælper dig selvfølgelig ikke - for selvom det er almindeligt, så ændrer det jo ikke på, at det er rigtig svært at have det sådan...
Jeg kan jo ikke vide præcist, hvad der er rigtigt for dig; men jeg tror, det vil være lettere for dig at acceptere, at jeres forhold er forbi, hvis du kan bryde kontakten helt til ham... Kan du mon det?
Der findes mig bekendt ikke nogen mirakelkure i disse her situationer, men alligevel er der to faktorer, som plejer at være virksomme: Aktiviteter og tid er begge dele noget, som plejer at have god effekt på de her følelser, tanker og drømme.
Med aktiviteter så mener jeg, at det ofte er godt at foretage sig noget, der kan holde tankerne og savnet lidt på afstand. Det er jo forskelligt, hvad der virker fra person til person, men mange har glæde af at bruge kroppen aktivt, fx. ved at dyrke noget motion eller lave noget lidt hårdere fysisk arbejde fx. rengøring. Det kan også være godt, at se andre mennesker og foretage sig noget sammen med dem- lave mad/ se film eller noget andet.
Det er selvfølgelig ikke sådan, at man aldrig skal give sig selv lov til at savne/ snakke om sit savn, men mange har glæde af at få lidt pause fra alle følelserne. Så måske kan det hjælpe dig, hvis bruger lidt tid på at tænke over, hvad du tror vil kunne aflede dine tanker ind i mellem..?
Tiden har du jo ikke selv indflydelse på, men den går jo langsomt og roligt fremad hele tiden... Heldigvis er det sådan, at savnet med tiden bliver mindre, så selvom det næppe er en trøst her og nu, så tror jeg, du på sigt vil kunne mærke, at det virker. Jeg har hørt nogen sige, at det kan tage helt op til et år at få en forelskelse på afstand...
Hvis du gerne vil tale med en rådgiver om din situation, er du meget velkommen til at ringe gratis og anonymt til BørneTelefonen på 116 111 - den er også for unge!
Mange kærlige hilsner BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.