Brev
Mit crush er BØSSE!
Kære brevkasse, jeg er smask forelsket i min sidemakker meeeeen… han er bøsse tror jeg, han har haft en pige kæreste men det er længe siden.
Han går rundt med falske negle og har noget pænt skulderlængde hår, han elsker også at tage makeup på, har overvejet at spørge om han er bøsse men vil ikke have ham til at hade mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Mange tak for dit brev. Det er en svær situation at være forelsket i én, og ikke vide om det er gengældt. Det hører vi fra mange på BørneTelefonen.
Du skriver, at du er virkelig forelsket i din sidemakker. Men du er i tvivl, om han måske er bøsse.
Han har tidligere haft en pige som kæreste. Men jeg fornemmer, du bliver i tvivl, særligt fordi han går med falske negle og makeup. Er det mon rigtigt forstået?
Jeg forstår, at du kommer i tvivl. Ofte fordi man nogle gange kommer til at forbinde et bestemt udseende med en bestemt seksualitet. Hvis du kan følge mig?
Der vil måske også være sammenhæng i nogle tilfælde. Men ens tøj, udseende eller makeup betyder ikke nødvendigvis, at man er enten heteroseksuel, homoseksuel eller biseksuel.
Det kan også være måder at udtrykke sig selv på, uden at det har noget med ens seksualitet at gøre.
Jeg fornemmer, at det er vigtigt for dig, ikke at gøre din sidemakker ked af det. Det virker også til, det er vigtigt for dig, at I er venner, og at du er en god ven for ham. Derfor vil du ikke spørge direkte, om han er bøsse, fordi han ikke må hade dig.
Det forstår jeg. Men jeg tænker alligevel, det kan være en god idé at snakke med ham.
Måske kan du fortælle ham, at du rigtig godt kan lide ham? Det er super sejt, hvis du har mod på det, men det kan også være rigtig svært.
Hvis du ikke helt har mod på det, kan du måske også forsøge at lære ham bedre at kende og snakke mere med ham. Har I mon fælles interesser? Noget i begge synes er sjovt eller spændende? Noget I kan lave sammen, såsom at gå til en sport, se film, lave lektier eller lignende?
Det kan også være rigtig hjælpsomt at snakke med nogle andre om, at du er forelsket i din sidemakker. Du kan måske tale med dine forældre. De har også oplevet både forelskelse og venskaber.
Mange synes dog, det kan være pinligt at tale med sine forældre om kærlighed og forelskelser. Hvis du også har det sådan, kan du også snakke med nogle venner eller veninder. Måske nogen som også kender til din sidemakker? Sådan kan de måske også hjælpe, ved at I kan lave noget sammen alle sammen.
Jeg håber, at du finder mod til at snakke mere med din sidemakker, så du kan få afklaring om han måske også er forelsket i dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen