Brev
mister mig selv
hey jer derinde 🙂
jeg er en pige på 16 år, som har et problem.
Eller faktisk er det svært for mig at specifere mit problem.. bare en masse ting som noge ngagne bliver for meget.
For omkring 6 måneder fik jeg en kæreste.
En pige-kæreste, og det er underligt men det var som om hun redede mig ud a den her depression som jeg ellers sad godt fast i. Vi kunne bare gå rundt, og være i live, peje på ting, og bare helt enkelt nyde at vi var til. jeg havde aldrig indset hvor fantastisk en ting det var.. bare at nyde at venden blæste i træerne og at vi var sammen.
Det er 3 måneder siden jeg sidst så hende. jeg er på udveksling nu,
Det er skørt, men jeg har aldrig følt mig mere som mig selv end da jeg var med hende… og også i nogen tid efter. men det er som om jeg er ved at miste mig eslv i gen.. det er begyndt at blive svært for mig bare at nyde min tilværelse.
Og i mit forsøg på bare at være mig, har jeg ingen ide om om det lykkes eller ej. det er som om jeg har glemt hvordan at være mig selv.. jeg kan ikke finde ud af det mere,
Det lyder som om at jeg er totalt afhængig af hende.. men det var ikke kun når jeg var med hende.. bare hele den periode.. jeg var bare mig selv og havde ingen problemer med det.. alt føltes så forfærdelig simpelt.. alle mine problemer om at komme ud og om uddannelse og om folks mening om mig… det var alt lige gyldigt, men nu føltes det som om jeg er ved at drukne i noget jeg ikke engang kan finde ud af hvad er.. giver det mening?
hvordan finder jeg ind til mig selv igen?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Tak for dit brev.
Jeg får lyst til at sige, at jeg er rigtig glad for at du skriver til os. Du er rigtig god til fortælle hvordan du har det, og det virker til at du er en pige der reflekterer meget over tingene. Det er en stor ressource at have, men det kan samtidig være svært fordi det kan være vanskeligt at rationalisere følelser og finde ud af hvem man er.
Hvor er det dejligt at høre at du mødte en pige som du havde det så godt med, og som hjalp dig med at mærke dig selv og lysten til livet igen.
Du skriver at du er på udveksling og ikke har set hende i 3 måneder. Mon i stadigvæk er kærester eller har kontakt med hinanden?
Jeg tænker at det må have været svært at komme på udveksling og væk fra en du var så glad for derhjemme? De fleste oplever, at det er svært at være væk på udveksling, fordi de pludseligt står på egne ben og er væk fra de kendte omgivelser. Hvordan mon det er for dig at være på udveksling?
Du skriver at du føler at du er ved at miste dig selv og den følelse du fik da du var sammen med din kæreste. Ofte når man bliver meget glad for en person, hvad enten det er en kæreste eller en veninde, så er det fordi den person spejler nogle sider hos os selv. Jeg tænker at din kæreste hjalp dig med at se de sider hos dig selv, som du er glad for. Mon det er noget du kan genkende?
På det du skriver tænker jeg, at du måske går rundt med nogle meget høje forventninger til dig selv om, hvem du skal være og hvad du skal opnå. Jeg tænker at det er vigtigt, at du prøver at huske på at du ikke skal være på en bestemt måde for at være dig selv. Du er den eneste der er dig, og der findes ikke noget facit for hvordan du skal være. Jeg tænker at det vigtigste er, at du er glad for de ting du laver og øver dig i at slappe mere af i dig selv. Ofte er det os selv ,der har de højeste forventninger til os selv. Mon du kan følge mig i det?
Det er helt normalt, at man kan blive usikker på sig selv og føle at andre har en forventning og mening som man skal leve op til. Særligt i teenageårene kan det med at finde ud af hvem man er være svært, og andres mening kan komme til at betyde ekstra meget. Samtidig er man jo hele tiden i en proces, hvor man udvikler sig og forandrer sig. Alt efter hvem vi er sammen med, lærer vi noget om os selv og andre -  og der sker mere eller mindre bevidst. Du er i gang med at finde ud af hvem du er, og er i forskellige situationer og med forskellige personer. Forskelle mellem at være datter, veninde, kusine, kæreste osv. Du har lagt til en særlig forandring hos dig, da du var sammen med hende - måske noget du ikke lige selv kunne se, at du også kan og rummer i dig. Jeg tænker ikke, at du er afhængig af din kæreste, men at du mangler den følelse og selvforståelse som hun var med til at give dig. Måske en følelse af at du er god nok som den du er, og at du er elskelig og elsket?  - Det er da skønt og fantastisk at lære sig selv at kende på den måde.
Nogle gange kan det hjælpe at skrive de ting eller oplevelser ned, hvor man oplevede at være glad for sig selv, eller føle sig hjemme i sig selv. Mon det vil være en idé for dig at prøve at skrive lidt ned omkring, hvordan du var når I var sammen? Hvilke sider du oplevede ved dig selv, som gjorde at du følte dig mere som dig selv?
Jeg tænker at det vil være godt for dig at tale med en, om de tanker og følelser som du fortæller om i dit brev. Mon der en som du vil have tillid til at tale med om det? Vil hun være en mulighed? Alene det at være på udveksling er vanskeligt for mange og det er helt normalt at man kan komme til at føle sig ekstra usikker og alene. Derfor tænker jeg også, at det er meget vigtigt at du får talt med nogen, så du ikke går rundt med det hele alene.
Jeg håber du fik svar på dine spørgsmål.
Husk at du altid er velkommen til at skrive til os igen, eller til at ringe til Børnetelefonen på 116111 og tale med en rådgiver. Det er anonymt og gratis.
De bedste hilsner
BørneTelefonen