Brev
Mine kærestesorger
Hej.
Jeg hedder V, jeg er en helt normal gut på 15 år.
Måske skulle jeg lige rette mig, jeg er en helt normal, forelsket gut på 15 år, snart 16.
Jeg har skrevet et brev her før men har ikke fået svar på det endnu, det er kun en uge siden jeg sendte det, men det var et brev, jeg skev kort efter mine sorger begyndte, og så ventede jeg lidt med at poste det til jer. Tingene har, hvad skal man sige, udviklet sig og jeg føler ikke jeg fik dækket mine tanker og føelser overfor den her pige godt nok i det første brev men nu er tingene blevet værre.. Meget værre, så jeg vil prøve at udtrykke mig bedre, for det her dræber mig, bokstavlig talt. Det hjælper ikke at det er min Første Rigtige kærlighed.
Hvad er det for en pige?
I slutningen af Febuar mødte jeg en pige på nettet (T) Vi jaaa, snakket rimlig godt sammen, spilte lidt og hyggede os rigtig meget.
Den aften i starten Marts, hyggede vi inde på en af mine venners spil. T spurgte om det var okay at hun inviterede nogle af hendes venner og jeg sagde “ja,” hvilket var min største fejltagelse i hele mit liv.
Jeg kiggede over på min anden skærm og så at T havde addet 3 kontakter: L, H og “hende.” L var okay, ret sjov, vi grinede meget. H kunne aldrig li’ mig, hun hader mig mildt sagt. Men så var der den her anden pige, et eller andet var over hende, hun var shy og så alligevel ikke, hun skrev til mig direkte lige efter vi sluttet samtalen.
Det er sjovt, jeg aner ikke hvordan fuck det skete. Vi startet med at skrive stille og roligt frem og tilbage, delte nogle sange og lavede jokes og fjollede rundt med alt hvad hianden sagde. En dag snakkede vi også enda, kun et kvater pga jeg skulle til fodbold, men stadig, så kunne jeg høre hendes vanvittig smukke stemme.
Vi skrev utrolig meget med hianden dagene efter det. Det gik til at vi skrev “kommer til at savne dig” ik? Af en eller anden grund. Og så begyndte det med at vi snakkede med facecam på, gud hun var smuk.
Jeg er selv rimlig standard når det kommer til udseene men hende her: wow. Vi snakkede og skrev hver endste dag (stort set) og så kom der en dag. Hvor vi kom ind på emnet med kærester. Hun spurgte om jeg havde en interesse for en i min klasse. Jeg sagde så “ej det tror jeg nu ikke, men hvis jeg skulle have en, skulle det nok være dig, du er faktisk rimlig fucking sød” og så fandt vi så ud af vi kunne lide hianden. Vi blev kærester.
Hvad skete der så?
Vi havde det godt sammen. Snakkede, legde druk spil og alt mulig. vi hyggede os bare. Det er lidt sjov, jeg er faktisk en rigtig kedelig person, men hvordan kunne vi så snakke i 5 timer? Normalt, hvis jeg skal have en sådan lang samtale på skype, er vi nød til at spille eller lave noget, men med hende her, der snakkede vi bare. J
eg ved godt at du tænker det er dumt af mig at have langdistanseforhold, det er det også, men det viste jeg jo ikke før det skete. En aften, da jeg lige var kommet hjem fra ferie, så jeg på min iPhone at hun havde sendt rimlig mange beskeder til mig over skype. Vi var i lufthavnen og ventede på vores kufferter. Jeg satte mig hen i hjørnet for at læse hvad hun havde skrevet til mig.
Først var der, 15-16 “undskyld” efter det forklarede hun at en af hendes “venner” som hun går til svømning sammen med, har lagt an på hende og at hun havde fået føelser for ham (det blev ikke til noget) men vi slog op.
Jeg var så ked af det, det skammer mig det her men jeg havde købt en lille kniv som jeg gik ud på toilettet og stak mig selv i brystet med. Dage efter kunne jeg ikke få noget søvn (og nej jeg mener ikke kun fik et par timer, jeg mener hele natter, helt uden søvn) Det endeste det fyldte mit hoved var ham og hende på vej i bussen til svømning og hendes stemme der forklaret mig “vi har det godt sammen” Og jeg kunne heller ikke spise noget, mistet ligesom ja alt.
Ved du hvorfor du kunne lide den her pige?
I starten gjorde jeg vist ikke, men jeg tror bare at hun passer godt for mig (dsv ikke omvendt) Jeg mener vi kan li det samme musik, og vi snakker godt sammen. Hendes udseene kommer rigtig tæt på perfekt for mig. Det hjælper ikke at hun er syg dygtig svømmer, nu når jeg altid har haft et blødt punkt for søde svømmer tøser. Og NEJ, selvføgelig siger jeg ikke at hun er “den endeste helt perfekte for mig i hele verden” selvf siger jeg ikke at hun er perfekt, jeg siger bare at hun kommer rigtig tæt på.
Hvad føeler du så nu?
Hun skrev at vi godt kunne være venner, jeg tviler bare pga hun har slettet mig på alle sociale medier borset fra skype og hun er kun på 1-2 timer i ugen, hvor hun så heller ikke gidder mig. Det er ikke min skyld, det er da bare synd for hende at hun ikke gidder at bruge tid sammen med den person der ville give sit liv for at se hende smile. Men alligevel, jeg savner hende, alt ved hende, selv hendes flaws.
Det er problem med mig, jeg tilgiver folk jeg holder af for nemt, og jeg gidder ikke lave om på selv for folk som hende. Hun fortjener det ikke, hun fortjener ikke mig. Men faktummet er at jeg virkelig holder af hende, jeg har ikke lyst til at være kærester med hende. Hell jeg mødte hende aldrig IRL selvom vi havde afftalt at vi skulle det. Jeg ville give alt jeg havde for at få nogle få minutter af “dengang” dsv ændre folk sig.. Men sådan som det ser ud nu kan jeg ikke komme videre. Desuden drømmer jeg tit om hende hver gang jeg har taget et skridt frem af, de drømme sætter mig altid tilbage.. Så jeg føeler bare at livet modarbejder mig.
Jeg ved godt hvordan man kommer videre: brug tid på noget andet, gør de ting du ellers ville have gjort og så bare lade tiden gå sin gang. Fint, her: styrke træning hver dag, Svømning 6 gange i ugen. Venner til svømning, venner til fodbold, venner på skype, venner i skolen. Det skal også siges at jeg flirter med andre, og de flirter tilbahe men, nej stadig ingenting. Jeg savner hende stadig.
Det dræber mig virkelig, alle de gange jeg var siddet hjemme og spillet Ed Sheeran – Photograph og Kim Larsen – Kom Igen, med mine venner. Igen en af de ting jeg gjorde før jeg mødte hende. Spillet guitar og sunget med mine venner, sjovt nok kan jeg bare ikke spille andet end sange der kan være relaterede til hende. Sjovt nok er det nu man forstår sangen: let her go, “you see her when you close your eyes, hope you one day will understand why – everything you touch, only dies” jaja selvføgelig.
Kort sagt, jeg føeler mig som et helvede, fordi jeg savner hende og ikke er kommet videre. Og fordi jeg skadet mig selv pga en anden person.
Har du snakket med nogle om det?
Ja lidt forskelligt:
Min mor: forstår ikke en skid, hun bliver ved med at kalde hende alt mulig pis og siger at jeg “bare skal ud og score” men hun ved så ikke at jeg ikke er personen der knalder mine problemer væk.
Min far: han har altid være helt når det kommer til damerne, så han kender ikke så godt til kærestesorg, men han forstår i det mindste at jeg ikke har det godt for tiden
Min bror: siger bare at jeg overreagere og han ved bare alt om det her. Gidder ikke engang prøve, han fatter ingenting, han har ikke engang haft en kæreste siden 4. Så tviler stærkt på at han kommer til at hjælpe mig
Mine venner: ved ikke noget, det har jeg det også bedst med
Hvad vil du have vi skal hjælpe dig med?
Har ikke tænkt på andet end hende i næsten 2 måneder. Jeg vil bare gerne videre. Bortsæt fra jeg ved ikke hvordan, det er min først ulykkelige kærlighed og jeg har zip erfaring. Så hvis i har noget jeg kan gøre så hjælp mig. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
“We keep this love in a photograph, we made these memories for ourselves. Where our eyes are never closen, hearts are broken and times forever frozen, still.
So you can keep, me, indside the pocket of your ripped, jeans. Hold’in me closer till our eyes, meet. You wont ever be alone
Wait for me to come home”
-V
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære V
Tak for dit brev. Det er tydeligt, at du har lavet rigtig mange gode overvejelser omkring, hvad der er sket. Forelskelse er en meget voldsom følelse – ligeså dejlig og berusende, den kan være, når den er på toppen, lige så frustrerende kan den være, når et forhold slutter. Når man læser dit brev, kan man se, at du har oplevet begge sider af forelskelsen.
Jeg kan forestille mig, at det, der har fyldt dine tanker de sidste par måneder er alle de spørgsmål, du sikkert stiller dig selv. Hvad gik der galt? Hvorfor har hun slettet dig på nogle af de sociale medier, når hun siger, I skal være venner? Hvad vil der ske i fremtiden mellem dig og pigen? Og måske skræmmer det dig, at du kunne finde på at stikke dig i brystet med en kniv? Og hvordan kan du komme dig over hende? Jeg vil forsøge at give dig mit bud på nogle svar.
Når forholdet stopper, er det helt naturligt, at man gerne vil vide, hvad der gik galt. Det er helt normalt, da man gerne vil forsøge at forhindre, at noget lignende skulle ske igen. Men måske har I slet ikke gjort noget galt? Mange forhold varer kun i en kortere periode, når man er ung. Og måske kunne I begge en dag kunne tænke tilbage på jeres forhold og være glade for, at I lærte hinanden at kende? Og at forholdet gav jer mulighed for at opleve de helt store følelser?
Det forvirrer dig, når hun siger, I skal være venner, men samtidig sletter dig fra en del af de sociale medier. Jeg tror, at hun har slettet dig, fordi hun også har svært ved at håndtere sine følelser og tanker om jeres forhold. Derfor har hun måske svært ved at skulle skrive sammen med dig lige nu. Men at hun har beholdt dig på Skype fortæller mig, at hun gerne vil bevare kontakten og har et håb om en dag at skrive sammen med dig igen.
Der kan ske mange ting mellem dig og pigen i fremtiden. Måske finder I sammen igen en dag. Måske bliver I rigtig gode venner, når I begge er kommet ovenpå igen. Måske glider kontakten stille og roligt ud. Men uanset hvad, der sker, vil I begge stadig have minderne. Og du vil kunne tænke tilbage på din første rigtige kærlighed med en varme følelser uden at det gør så ondt, som det gør lige nu.
Det er en voldsom reaktion at stikke sig i brystet med en kniv. Jeg kan forestille mig, at du var så ked af det over at forholdet var forbi, at du ville forsøge at erstatte noget af den psykiske smerte med en fysisk smerte, som du lettere kunne håndtere. Følelserne er voldsomme, men helt normale. Men man kan komme rigtig galt til skade ved at stikke sig med en kniv. Og derfor synes jeg ikke, det er nogle tanker, du skal gå rundt med alene. Der findes nogen, der hedder LMS (Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade) som har en anonym rådgivning, hvor de er rigtig gode til at snakke med dem, der gør skade på sig selv. Du kan læse mere om selvskade og rådgivningen her: http://lmsos.dk/kan-vi-hjaelpe-dig/jeg-skader-mig-selv/
I dit brev forklarer du faktisk selv ret godt, hvordan du kommer videre: ”Brug tid på noget andet, gør de ting du ellers ville have gjort og så bare lade tiden gå sin gang”. Men ligesom mange andre synes du sikkert også, at det går for langsomt, og at det gør for ondt, når du tænker på pigen. Jeg tror, det måske kan gøre det lettere, hvis du prøver at vænne dig selv til at tænke, at du er glad for, at du lærte pigen at kende. At du og pigen har givet hinanden en masse gode oplevelser og minder, som du ikke ville være foruden. Det kan gøre det mindre ondt, når du tænker på pigen.
Dit brev har vist, at du er rigtig god til at beskrive dine tanker og følelser. Måske kunne du gemme dit brev og fx hver 14. dag læse det igennem? Så tror jeg, det vil være tydeligt for dig, at det langsomt bliver bedre.
Jeg håber, du har kunnet bruge mit svar. Og jeg håber, det er lykkes at give dig håb om, at det vil lykkes at få forholdet på afstand. Hvis du har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen