Mine kærestesorger

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære V

Tak for dit brev. Det er tydeligt, at du har lavet rigtig mange gode overvejelser omkring, hvad der er sket. Forelskelse er en meget voldsom følelse – ligeså dejlig og berusende, den kan være, når den er på toppen, lige så frustrerende kan den være, når et forhold slutter. Når man læser dit brev, kan man se, at du har oplevet begge sider af forelskelsen.

Jeg kan forestille mig, at det, der har fyldt dine tanker de sidste par måneder er alle de spørgsmål, du sikkert stiller dig selv. Hvad gik der galt? Hvorfor har hun slettet dig på nogle af de sociale medier, når hun siger, I skal være venner? Hvad vil der ske i fremtiden mellem dig og pigen? Og måske skræmmer det dig, at du kunne finde på at stikke dig i brystet med en kniv? Og hvordan kan du komme dig over hende? Jeg vil forsøge at give dig mit bud på nogle svar.

Når forholdet stopper, er det helt naturligt, at man gerne vil vide, hvad der gik galt. Det er helt normalt, da man gerne vil forsøge at forhindre, at noget lignende skulle ske igen. Men måske har I slet ikke gjort noget galt? Mange forhold varer kun i en kortere periode, når man er ung. Og måske kunne I begge en dag kunne tænke tilbage på jeres forhold og være glade for, at I lærte hinanden at kende? Og at forholdet gav jer mulighed for at opleve de helt store følelser?

Det forvirrer dig, når hun siger, I skal være venner, men samtidig sletter dig fra en del af de sociale medier. Jeg tror, at hun har slettet dig, fordi hun også har svært ved at håndtere sine følelser og tanker om jeres forhold. Derfor har hun måske svært ved at skulle skrive sammen med dig lige nu. Men at hun har beholdt dig på Skype fortæller mig, at hun gerne vil bevare kontakten og har et håb om en dag at skrive sammen med dig igen.

Der kan ske mange ting mellem dig og pigen i fremtiden. Måske finder I sammen igen en dag. Måske bliver I rigtig gode venner, når I begge er kommet ovenpå igen. Måske glider kontakten stille og roligt ud. Men uanset hvad, der sker, vil I begge stadig have minderne. Og du vil kunne tænke tilbage på din første rigtige kærlighed med en varme følelser uden at det gør så ondt, som det gør lige nu.

Det er en voldsom reaktion at stikke sig i brystet med en kniv. Jeg kan forestille mig, at du var så ked af det over at forholdet var forbi, at du ville forsøge at erstatte noget af den psykiske smerte med en fysisk smerte, som du lettere kunne håndtere. Følelserne er voldsomme, men helt normale. Men man kan komme rigtig galt til skade ved at stikke sig med en kniv. Og derfor synes jeg ikke, det er nogle tanker, du skal gå rundt med alene. Der findes nogen, der hedder LMS (Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade) som har en anonym rådgivning, hvor de er rigtig gode til at snakke med dem, der gør skade på sig selv. Du kan læse mere om selvskade og rådgivningen her: http://lmsos.dk/kan-vi-hjaelpe-dig/jeg-skader-mig-selv/

I dit brev forklarer du faktisk selv ret godt, hvordan du kommer videre: ”Brug tid på noget andet, gør de ting du ellers ville have gjort og så bare lade tiden gå sin gang”. Men ligesom mange andre synes du sikkert også, at det går for langsomt, og at det gør for ondt, når du tænker på pigen. Jeg tror, det måske kan gøre det lettere, hvis du prøver at vænne dig selv til at tænke, at du er glad for, at du lærte pigen at kende. At du og pigen har givet hinanden en masse gode oplevelser og minder, som du ikke ville være foruden. Det kan gøre det mindre ondt, når du tænker på pigen.

Dit brev har vist, at du er rigtig god til at beskrive dine tanker og følelser. Måske kunne du gemme dit brev og fx hver 14. dag læse det igennem? Så tror jeg, det vil være tydeligt for dig, at det langsomt bliver bedre.

Jeg håber, du har kunnet bruge mit svar. Og jeg håber, det er lykkes at give dig håb om, at det vil lykkes at få forholdet på afstand. Hvis du har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.