Min veninde stjæler min kærlighed!

Hej BB!
Jeg er en pige på 12 år og har en masse dejlige veninder…

Men en af mine veninder – lad os kalde hende A – stjæler ALTID den som jeg er forelsket i, og det går mig virkelig på… Det gør det heller ikke bedre, at jeg kan høre hende flirte med ham jeg er vild med -lad os kalde ham S – i skolen.
Jeg har spurgt for sjov om, hvorfor hun stjæler ham og flirter med ham, men der sagde A bare, at det gjorde hun ikke!

Min anden meget, meget søde veninde har prøvet det helt samme som mig. A har også stjålet hendes crush!
Det går mig meget på og vil gerne vide om det er ok jeg går og er ret sur på hende…
Det skal lige siges at S godt kan lide A nu, men før kunne S rigtig godt lide mig, men åbenbart ikke mere pga. A…

Og nu er jeg vild med A’s crush og det er jo sådan set hendes egen skyld – synes jeg.
Jeg har haft det sådan i ca. et ½ år nu…

– Er det noget jeg har gjort siden hun gør det imod mig?
– Er det ok jeg går og er sur på hende?
– Er det A’s egen skyld at jeg nu er blevet forelsket i A’s crush?

Jeg håber ikke det lyder som om jeg hader A for det gør jeg ikke… Jeg er bare rigtig træt af hende…
Jeg håber i vil svare på mit brev til jer! 🙂

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Jeg kan godt forstå, du er forvirret over hvad der er rigtigt at føle, for det kan godt virke indviklet, det hele. Heldigvis er der ikke noget rigtigt og forkert, når vi snakker følelser for din veninde, men måske er din følelse af at være træt af hende kommet, fordi du er forvirret over den måde hun opfører sig på?

Jeg tænker, at måske er A ikke rigtig opmærksom på den venindekode hun bryder, når hun flirter med en du er forelsket i. Måske synes hun ikke hun flirter, ikke med vilje. Nogle mennesker er bare meget flirtende og legende i deres omgang med det andet køn, uden at de egentlig er ude efter at blive kærester. Måske kunne du og veninderne lave et venindemøde, hvor I tager emner op som: hvordan løser I konflikter i venindegruppen og også gennemgår den venindekode der siger at man ikke stjæler hinandens crush, hvad tænker du om den ide? I skal selvfølgelig sørge for at mødet foregår i en god tone, og det kan være en god ide ved samme møde at tale om hvor glade I er for jeres venskab. Sådan så I både får talt om de problemer der er, men også får fortalt hinanden, hvorfor hver enkelt er en god veninde, det kan være rigtig rart at høre.

Du spørger om det er noget du har gjort, siden hun gør det mod dig….for mig, lyder det mere som om A måske selv er lidt forvirret, forvirret over livet som teenager. Der sker så mange forandringer i en teenagers liv, at det kan være svært at opføre sig rigtigt hele tiden, for man er fuld af følelser. Jeg vil herunder give en gennemgang af teenager perioden, for måske kan du og veninderne bruge disse oplysninger til at støtte A og dermed få en god veninde tilbage (som ikke stjæler fyrene).

Teenagestadiet eller puberteten kan opleves som en ekstrem forvandling – både for dig og for dem som er tæt på dig. Kroppen ændrer sig fysisk fra en barnekrop til en voksenkrop, og der sker også en stor indre forandring, blandt andet i tanker og følelser. Puberteten starter omkring 11-12 års alderen. Pigerne kommer som regel i puberteten 1-2 år før drengene. Så der kan være meget store forskelle på, hvor langt man er, selvom man går i samme klasse. Det kan betyde, at man har svært ved at forstå hinanden, og man bliver måske usikker og man kan føle sig anderledes eller forkert.

Udviklingen og følelserne er styret af vores hormoner, hormoner er kemiske stoffer der dannes i nogle af kroppens kirtler, så vi kan ikke selv bestemme over dem. Man oplever sikkert nye følelser, som fx forelskelse. Som et ungt menneske i fuld udvikling, er man også sårbar, og humøret svinger tit.

Alle de store forandringer betyder måske, at man føler sig forvirret og mere usikker på sig selv. Man tænker måske tanker som: er det jeg oplever normalt? Oplever de andre det på samme måde? Hvem er jeg egentlig?
Usikkerhed og misundelse får nogle til at drille, og andre til at trække sig ind i sig selv. Det kan hjælpe at vide noget om puberteten, for så er det nemmere at forstå de andre og deres reaktioner. Og måske er det også nemmere at respektere hinandens grænser og tage hensyn til dem, der har en dårlig dag.

Hvis I ikke allerede har arbejdet med emnet i klassen, kan det være en idé at spørge jeres klasselærer, om I ikke skal gøre det. Måske kan skolens sundhedsplejerske hjælpe med nogle gode idéer om, hvordan det er at være teenager. Du kunne måske opfordre din klasselærer til en sådan snak?

De fleste lærere vil rigtig gerne vide hvordan eleverne har det og hjælpe til at I alle trives godt i klassen. Det er lærerens opgave at sørge for at der er et godt sammenhold i klassen og at alle behandler hinanden godt. Du kan eventuelt give læreren dette link http://www.sammenmodmobning.dk. Selvom der måske ikke foregår mobning i jeres klasse, kan man finde gode trivselsøvelser her som læreren kan lave med hele klassen. Her er også en video som læreren kan vise. Hvis du syntes at læreren ikke helt forstår hvad du mener, så vis eventuelt ham eller hende dette svar.
Men husk, at for dem, der er i fuld gang med at mærke forandringerne, er emnet nok mere spændende end for dem, der ikke er nået så langt endnu.

Jeg håber, dette svar gav mening, og at du kan bruge det? Jeg håber du og dine veninder får en god snak, og husk du er også altid velkommen til at ringe eller chatte med os herinde på Børnetelefonen på 116 111 – det er anonymt og gratis.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.