Brev
min veninde gider mig ikke mere
hej
jeg har en veninde som har en kæreste, de har været sammen 3 år nu.
det skal lige siges at vi er 15 år.
en dag da vi alle sammen var sammen, skulle min veninde lige hjem til sin mormor og give hende noget medicin.
jeg går så med min venindes kæreste hjem. vi er også bedste venner. men han læner sig ind over mig, og giver mig et kys. inden der var gået et minut ligger vi i sengen uden tøj på.
jeg vågner op næste dag, og er virkelog ked af det.
min veninde ved ikke noget endnu, hvordan skal jeg sige det.
men min venindes kæreste og jeg mødes hver fredag og boller, men hun ved ikke noget.
hvad skal jeg gøre, jeg elsker dem begge to.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Hvor er det godt, at du skriver til BørneTelefonen, og deler de tanker og oplevelser, der hver dag gør dig ked af det.
I dit brev lægger jeg mærke til, at du skriver, at din veninde og din venindes kæreste har været kærester i tre år. Og at du elsker dem begge. Du fortæller, at du hver dag vågner op og er ked af det, og at du hver fredag har sex med din venindes kæreste.
Der findes ingen bestemte regler for, hvordan man er kærester. Og vi kan ikke vide, hvilke aftaler, din veninde og din venindes kæreste har om deres forhold. Man kan altså være kærester på mange måder.
Det gælder blot om at være enige om, hvordan man er kærester. Og om eksempelvis må have sex med andre. Mange kæresteforhold har en regel om, at man kun må have sex med sin kæreste og ikke med andre.
Jeg forestiller mig, at du kender din veninde og din venindes kæreste rigtig godt. Og jeg fornemmer også, at du kender til deres aftaler om deres forhold? Har de mon aftaler om, at være sammen med andre – uden at sige det til hinanden?
Hvad ville du mon svare, hvis det var en omvendt situation? At det var din veninde og din kæreste, der mødtes hver fredag og var sammen? De svar som du – ærligt – finder frem til kan have betydning for, hvad du kan gøre.
Du spørger til: ”Hvad skal jeg gøre, og hvordan skal jeg sige det?”
Jeg bliver nysgerrig på, om du mon har talt med dine forældre? Det er tit forældre kan genkende noget fra de selv var unge og derfor kan støtte dig. Men jeg ved ikke, om du har forældre, du kan tale med? Ellers kan du ringe til os på tlf. 116 111, så kan vi jo tale sammen om det.
”Min veninde gider mig ikke mere”, skriver du som overskrift på dit brev. Det bliver nok ikke en helt nem tid for dig. Men når du skriver, at du er ked af det – hver dag, så håber jeg, at du vil tænke over at tale med dine forældre og din veninde og måske også med fyren.
Det bliver ikke nemt. Men du kan måske vise dit brev til BørneTelefonen og vores svar til dig? Jeg synes, at du har været utrolig ærlig og god til at beskrive din situation. Måske kan det føre til nogle gode snakke?
Du har vist stor styrke ved at skrive til os. Jeg tror, at du vil kunne bruge styrken til at komme ud af den svære situation.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.