Min veninde er lost..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år,

Tak for dit brev!

Du virker som en rigtig god og omsorgsfuld veninde, når du er bekymret for din veninde og gerne vil hjælpe hende.

Jeg kan godt forstå, at du ikke ved, hvad du skal gøre for at hjælpe din veninde. Jeg håber, mit svar hjælper dig (og din veninde).

Jeg kan godt forstå, at du bekymrer dig for din veninde, for måske har du hørt, at man skal være forsigtig, når man møder mennesker på internettet. Man kan sagtens få nye venner og en kæreste via nettet, men man skal være varsom, når man sender billeder og oplysninger om sig selv, og når man måske endda aftaler at mødes. For der kan desværre være nogen, der udgiver sig for at være en, de slet ikke er. Det fornemmer jeg, at du godt ved og gerne vil have din veninde til at forstå, så der ikke sker hende noget.

Derfor skal man altid fortælle en voksen om det, hvis man har planer om at mødes med nogen, man har mødt på nettet – især når man er meget ung. Det er vigtigt, at den voksne ved alt om mødestedet og tidspunktet, så han/hun kan passe på en og være med til at sikre, at alt er, som det skal være. Det er faktisk også vigtigt, at der er nogen tæt på en, der ved, at man skriver/taler med nogen på nettet, så de hurtigt kan støtte en, hvis man får brug for hjælp eller råd. Man kan læse mere her www.sikkerchat.dk

Jeg kan godt forstå, at du er betænkelig ved din venindes kæreste, for det er da lidt af en historie, han har: 22 år, model, bor på et slot, og nu har han spurgt, om din veninde på 13 år vil forloves. Det er netop sådanne historier, man skal være opmærksom på, så det er bare så godt, at du reagerer.

Når jeg læser om aldersforskellen og resten af den historie, kæresten har fortalt, kan jeg godt forstå, at du bliver bekymret. Uanset hvordan man lærer hinanden at kende, skal man altid være meget opmærksom på så stor aldersforskel. Der er nemlig ret stor forskel på en, der er et barn/ung på 13 år og en voksen, der er 22 år. Man er forskellige steder i livet, og der vil garanteret være mange ting, man ser helt forskelligt på. Det ser man ikke altid, når man er barn/ung, for man har jo ikke været fx 22 år, og derfor kan man ikke vide, hvordan det i virkeligheden er at være voksen, endnu.

I nogle tilfælde vil den ældste nok også være klar til nogle ting, f.eks. sex, som den yngste ikke er helt klar til. Derfor er det vigtigt, at man i forholdet er meget opmærksomme på hinanden og på sig selv, så man ikke kommer til at føle sig presset til at gøre noget, man faktisk ikke har lyst til. Når man er meget forelsket kan det bare godt være lidt svært at mærke efter, hvad man er klar til, så derfor er det også altid en god idé at snakke med en voksen om dét.

Har du mon mod på at tale med din veninde igen? Det kan være, at du har lyst til at skrive et brev/sms til hende, vise hende dit brev til mig – eller måske bare mit svar? Måske bliver din veninde først ked af det og sur over, at du har skrevet herind, men hvis du fortæller hende, at du har skrevet herind, fordi du er meget bekymret for hende, håber jeg, at hun alligevel vil forstå dig og høre på dine betænkeligheder ved hele situationen, og du bare vil passe på hende.

Hvis du ikke synes, at du kan tale med din veninde om det igen, kan det være, at du kan tale med dine forældre. Måske kan de hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan få snakket med hende. Det kan også være, at de kan hjælpe dig med at tale med hende (eller hendes forældre), hvis I f.eks. sommetider er sammen hjemme hos dig. Det handler jo om at passe på din veninde...

Det kan også være, at du har mod på at tale med en lærer i skolen, som så kan tale med din veninde. Du kan også vise din lærer brevet og svaret her, hvis det gør samtalen lidt lettere for dig?

Du er også hjerteligt velkommen til at SMS’e, ringe eller skrive til os på BørneTelefonen 116111. Vi vil meget gerne hjælpe dig med at finde ud af, hvem du kan tale med, hvis du ikke synes, at du kan tale med nogen af dem, der er foreslået i svaret her. Vi vil også gerne snakke med dig om andre ting, hvis der er noget, du har brug for at tale om.

Jeg håber, at du har mod på at tale med en voksen og/eller din veninde igen, for det er vigtigt, at der er nogen, der ved lidt om din venindes kæreste, så de kan tale med hende om det og passe på hende. Det er bare så godt set af dig, og jeg håber, at hun ved, at hun har en god og beskyttende veninde i dig.

De kærligste hilsner

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.