Brev
Min Mor og drenge
Hej
jeg er en pige på 12,
og min mor giver mig aldrig lov til noget, når det kommer til drenge.
Jeg må ikke kysse før jeg er 13 (har jeg gjordt) Jeg må ikke snave før jeg er 14(Har jeg også gjordt) Og sex er når jeg er 16(bare rolig det har jeg ikke gjordt!)
Jeg kan ikke lide at lyve for hende men føler jeg ikke har noget valg.
Hvad skal jeg dog gøre!?!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Tak for dit brev til, hvor du skriver om at du ikke vil lyve for din mor, om det du må og ikke må med drenge.
Det får mig til at tænke på, om du er den ældste derhjemme? Når jeg spørger om det, er det fordi din mor måske er usikker på, hvordan hun bedst kan passe på dig. Har du tænkt på, hvorfor hun har sat de aldersgrænser som hun synes er bedst for dig?
Kender hun de kærester du har haft som du har kysset med, eller ved hun ikke noget om, hvem du mødes med i fritiden? Hvordan mon dine veninder har det med kærester, mon I mødes både drenge og piger i fritiden? Måske kan det være en ide for dig, at ”vise din mor” hvem dine venner/kærester er, og på den måde få hendes accept af. Det kan være at I kan mødes hjemme hos dig, så din mor kan se hvem du er sammen med, både drenge og piger.
Lige med den alder du har, sker der rigtigt meget med dig. Det er både dit sind og din krop der forandrer sig, men ofte sker det lidt ad gangen. Både for forældre og for børn kan det være en svær periode, den ene dag vil du måske gerne være lille og fri for ansvar og sådan noget, den anden dag vil du måske hellere være ung og næsten voksen.
Derfor sker det af og til at forældre laver nogle regler, som ikke helt passer i forhold til børnenes ønsker. Det kan være svært at blive helt enige, og i sidste ende er det dine forældre, som har ansvaret og bestemmer over dig. Måske kan I blive lidt mere enige om reglerne, så du ikke føler du er nødt til at lyve over for din mor(og far?)? Måske vil det være ok at holde i hånd og kysse - ikke snave, hvis I snakker om det igen?
Mon det kan være en ide for dig, at vise din mor dit brev herind til? Jeg ved godt, at hun så opdager du ikke har været helt ærlig, men jeg tænker det er meget modent af dig, at du gerne vil gøre noget for, at kunne overholde de aftaler der er.
Det kan også være, at din mor vil ringe til vores ForældreTelefon på 35 55 55 57 og der tale med en rådgiver, er det en ide tænker du?
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen