Min mødom

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15

Jeg kan godt forstå, at du bliver skeptisk over de ting du får at vide af din veninde og det, at han nogle gange aflyser.

Når jeg læser dit brev får jeg det indtryk, at I ikke har kendt hinanden så længe. Er det rigtigt forstået? Du skriver, at du gerne vil have, at den første gang skal være noget specielt. Jeg tænker derfor, at din første gang skal være med en du kender, stoler på og er tryg ved. Tænker du, at han er det?

I dit brev skriver du, at du bliver i tvivl om han er rigtig for dig og at du er bange for, at han udnytter dig. Jeg tænker derfor, om det kan være en mulighed for dig, at se tiden lidt an? Særligt hvis I ikke kender hinanden så godt endnu. I mens du ser tiden lidt an, kan du måske prøve at mærke efter, hvad det er I har sammen. Du skriver, at I har været meget inde på emnet sex, men hvad er det ellers der gør, at I kan lide hinanden? Taler I godt sammen? Taler I og oplever I nogle ting sammen, som du synes er spændende eller rare? Hvorfor kan du godt lide lige netop ham?

Jeg tror, at du vil blive mere sikker på, hvad du vil med ham og synes om ham, hvis du stiller dig selv de spørgsmål og prøver, at undersøge, hvem han er.

I mit svar til dig, har jeg været mest opmærksom på, at det er vigtigt for dig, at den første gang skal være speciel. Jeg læser også, at du skriver, at du egentlig er ret klar til sex. Jeg tænker, at du skal passe på, at det ikke gør, at du bare tager ham fordi det er ham, du har en mulighed med lige nu. Jeg er sikker på, at du nok skal møde en som det kan blive specielt med og måske bliver det endnu mere specielt med ham du har mødt, hvis I lærer hinanden godt at kende inden.

Pas godt på dig selv.

Mange tanker fra

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?