Min lære

Navne er fjernet af BørneTelefonen for at give barnet mere anonymitet.

Hej BørneTelefonen jeg hedder F og jeg syntes min lære er lækker men problemet er at han er gift og har børn alle de andre syntes han er en nar men jeg elsker ham

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære F

Mange tak for dit brev. Du skriver at du elsker din lærer og synes at han er lækker. Din lærer er dog gift og har børn. Jeg vil rigtig gerne se, om jeg kan hjælpe dig med dit problem.

Faktisk taler vi herinde på BørneTelefonen ofte med børn og unge, som har fået et crush på deres lærer. På den måde er du bestemt ikke alene.

Det lyder som om, at du er ramt af en ordentlig omgang forelskelse. Der findes ikke nogen tænd/sluk knap for forelskelse. På den måde er det ikke noget, du kan styre.

Derfor tænker jeg også, at det er vigtigt, at du ikke bliver vred på dig selv over, at du har tabt dit hjerte til din lærer.

Når det så er sagt, er det vigtigt for mig at fortælle dig, at der ikke kan ske noget romantisk mellem dig og din lærer. Ud over at han er gift, er det nemlig også sådan, at det er ulovligt for din lærer at have et kærlighedsforhold til dig.

Når det er ulovligt, så skyldes det, at der er et ulige forhold mellem barnet og den voksne. Din lærer har et ansvar for at passe på dig. Det er hans arbejde. For at sikre at lærere altid passer på børnene, så har man lavet den lov, der siger, at lærere ikke må have sex med deres elever.

Når man er 13 år, er man kun lige ved at lære sig selv at kende, skabe en identitet og forstå, hvor ens grænser er. Derfor kan man også lidt lettere komme til at få overskredet sine grænser – især hvis man er sammen med en, der er meget ældre end en selv. Giver det mon mening?

Det betyder også, at den kærlighed du føler til din lærer aldrig vil blive forløst, på en måde som du måske kunne ønske dig. Derfor tænker jeg også, at det du oplever nærmest kan betragtes som en kærestesorg.

Kærestesorg er hårdt, og det tager tid og omsorg for sig selv at komme sig over tabte drømme og et bristet hjerte. Til med tænker jeg, at det absolut heller ikke bliver lettere for dig, at du skal se din lærer i skolen og hver dag bekræftes i, hvor skøn du synes han er.

Måske kunne det være rart for dig, at skrive nogle af dine tanker og følelser ned i en slags dagbog? Nogle gange kan det lette hjertet, at komme ud med de ting, der fylder. Det kan også være, at du har en sød ven eller moster, som du kan dele dine tanker med.

Her til sidst bliver jeg nysgerrig på, om du mon nogensinde har været rigtig forelsket i nogen på din egen alder? Måske kan du lave en liste over nogle af de ting, du synes, er særlig gode kvaliteter ved din lærer og så med tiden begynde at se, om der måske kunne være en jævnaldrende, som indeholdt de samme værdier og kvaliteter. Hvordan lyder det?

Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers er du meget velkommen på 116111 – vi vil altid gerne hjælpe dig!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.