Brev
Min krop.
Jeg har aldrig nogensinde skrevet ind til jer før, men jeg føler jeg har brug for at få et ordentligt svar. Og jeg håber det vil hjælpe.
Jeg har altid haft et problem med min krop, og jeg er selv træt af at hade den så meget. Det gør mig så deprimeret og nogle gange ser jeg ingen grund til at fortsætte, fordi jeg er så træt af mig selv.
For 3 år siden var jeg på julemærkehjem, fordi jeg var en smule overvægtig og skulle få det bedre med mig selv. Jeg var 162 cm høj og vejede 61 kg (tror jeg). Jeg tabte mig yderligere 5,7 kg, hvilket vil sige at jeg kom ned på en vægt der hed 56 kg og jeg blev 2 cm højere.
Jeg var så stolt af mig selv, fordi de første par måneder efter jeg kom hjem, gik det egentlig meget godt – men da der så gik flere og flere begyndte jeg at tage utrolig meget på. På 3 år har jeg taget over 10 kg på og det er det der gør mig så ked af det, fordi jeg ikke gør en skid ved det.
Jeg bliver bare ved med at ligge i min seng, hører musik og spise alt muligt usundt. Jeg har altid været ok “populær” ved drengene og jeg har altid haft mange veninder, som har sagt at jeg er en meget smuk pige og at der intet er i vejen med min krop. Men jeg forstår bare ikke hvorfor folk ikke kan se det jeg ser. Jeg ser kun fejl, imens de ser det stik modsatte.
Jeg har en flirt med verdens sødeste dreng og jeg har ikke kendt ham særlig længe, men alligevel har aldrig nogensinde holdt så meget af en dreng som jeg gør med ham. Han giver mig så meget kærlighed og komplimenter når jeg har allermest brug for det.
Vi vil gerne i seng med hinanden når vi er kommet i et forhold, men jeg har fortalt ham hvor dårligt jeg har det med min krop og at jeg måske ikke ville være klar. Han forstår hellere ikke hvorfor det er jeg hader den så meget, og han fortæller mig at jeg er den smukkeste engel.
Han gør mig så glad og jeg har overhovedet ikke lyst til at hade mig selv så meget, når jeg bliver kærester med ham – fordi jeg føler ikke det vil gavne nogen af os. Han har masser af selvtillid og det er også godt, fordi han er en utrolig flot fyr. Men så føler jeg mig som et totalt zero.
Jeg har haft sex en gang før, og det var bare et engangsknald. Jeg ved egentlig ikke hvordan jeg kunne, da jeg overhovedet ikke er tilfreds med mig selv og det var jeg hellere ikke der. Det skete bare og jeg fortryder at jeg ikke ventede, fordi det skulle have været specielt, men fordi mine veninder havde haft sex og blev ved med at tale om det, blev det til et kæmpe pres.
Min mave er på ingen måde flad, jeg har store lår + jeg har strækmærker på både mine bryster og mine lår. Det er ikke specielt fedt, især fordi min mave er det største problem. Jeg kan bare ikke gøre noget ved det, fordi jeg har allerede givet op. Jeg ville ønske jeg kunne gå i shorts og en top, uden at være utilfreds med hvad jeg ser, men sådan er det bare ikke.
De sidste par to år har jeg da været på stranden i bikini foran en helt masse andre mennesker, men det kan jeg bare ikke nu. Jeg hader min krop og jeg kommer nok aldrig til at elske den. Jeg har ikke vejet mig særlig længe, men jeg burde nok gøre det snart så jeg faktisk har en anelse om hvad det er jeg skal begynde på.
Det er bare svært at sige nej til søde sager, men hvis det er det der skal til, er det vel den eneste udvej.
Jeg vil bare gerne vide om jeg nogensinde kan lære at elske min krop som den er, og specielt fordi jeg nok snart får en kæreste som bliver ked af det hver gang jeg nævner noget om den. Det er ikke fordi jeg har været særlig negativ omkring min krop med min eks kæreste, fordi der kunne jeg gå nøgen rundt, eller selvfølgelig med en bh på og sådan.
Jeg ved bare ikke hvad der er med mig. Måske er det fordi jeg ved jeg har taget så mange kg på, at jeg er bange for det hele, men det kan ikke blive ved med at fortsætte på denne måde. Jeg bliver selv træt af det og jeg ville ønske jeg kunne komme ud af det.
Hvad kan jeg gøre?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev. Jeg vil rigtig gerne prøve at give dig et ordentligt svar, som jeg virkelig håber, du kan bruge til noget.
Jeg ser i dit brev en pige med et kæmpe potentiale og med masser af styrkesider. Det ser du måske ikke selv, så det kan jo komme til at lyde på samme måde, som når dine veninder siger, at du er smuk og har en flot krop. Du skriver, at du ikke kan se, hvorfor folk ikke ser de fejl, som du ser, men ser det stik modsatte. Jeg tænker, at noget af det du kan arbejde med er at blive bedre til at se det, som andre ser - at du er en smuk engel.  Det vil jeg gerne give dig nogle ideer til.
Nogle gange hjælper det, hvis man leder efter situationer, hvor de svære tanker ikke fylder lige så meget. I dit brev fortæller du om to situationer, hvor du har tænkt anderledes, end du gør nu. Den ene af situationerne er, at du med din ekskæreste ikke var særlig negativ omkring din krop, men at du kunne gå næsten nøgen rundt. Hvorfor tænker du, at du kunne gøre det sammen med ham? Var det måske noget særligt med jeres forhold? Havde du en særlig tillid til ham? Kunne du måske se hvad der ikke var perfekt ved ham og derfor bedre acceptere, at du heller ikke var perfekt?  Prøv at tænke over, hvad svarene på de spørgsmål kan være.
En anden situation er, at det gik godt med vægten de første måneder efter du kom hjem fra julemærkehjem. Hvorfor tænker du, at det gik godt i den periode? Var det mon fordi du fik hjælp hjemmefra? Var det fordi, du var kommet ind i en rytme, hvor du spiste sundt? Og hvad var det der gjorde, at du den gang var inde i en god rytme? Var det fordi, du måske stadig havde kontakt med nogle af de andre, du var sammen med på julemærkehjem? Prøv også at tænke på svarene på de spørgsmål.
Pointen i det er, at du skal prøve at finde ud af, om du kan få mere af de gode tanker, som du havde dengang. Kan du få en særlig tillid til den kæreste du nok snart får, så du tør vise dig nøgen for ham? Måske kan du spørge ham, hvad han ikke er tilfreds med ved sig selv? På den måde kan du finde ud af, at en der i dine øjne er perfekt også har ting, som han er utilfreds med. Han synes måske ikke selv, han er så utrolig flot, som du synes han er. Omvendt kan det også være en god ide at prøve at se på sig selv i spejlet med et andet blik, altså et blik, der kigger efter det smukke. Vi har alle steder på kroppen, hvor vi er smukke, det kan fx være dine øjne, hænder eller måske dit hår. Vi er ofte gode til at se det vi ikke bryder os om, og glemmer at have øje for det smukke, men vi kan øve os. Prøv at lyt til hvad dine venner og fyren siger, kig på dig selv og prøv at finde dine smukke sider.
Når man gerne vil ændre på nogle ting, såsom fx at tabe sig, kan det være rigtig godt at få støtte. Støtte fra mennesker man holder af, måske det kunne være dine forældre? Måske du også følte de støttede dig dengang du kom hjem fra Julemærkehjemmet? Hvis du fik nogle madopskrifter med hjem fra julemærkehjemmet, så kan du måske bruge dem igen? Du kan evt. handle ind sammen med din mor, I kan lave mad sammen og aftale af der ikke ligger slik og andre usunde ting og frister i huset, men i stedet sunde snacks, såsom fx frugt og nødder, hvad tænker du om det?
Jeg vil også gerne give dig nogle konkrete ideer til, hvad du eventuelt kan gøre i forhold til din vægt. Jeg tænker, at det er vigtigt, at du ikke står med det alene. Det er selvfølgelig din krop, men tit er det en kæmpe støtte, hvis man ikke er alene om at skulle ændre på sine dårlige vaner. Jeg kan forestille mig, at det også var noget af det gode ved julemærkehjemmet? Jeg tænker på, om du vil kunne dyrke noget motion sammen med den dreng, som du gerne vil være kæreste med. Det kan være, at I kan løbe sammen eller spille badminton eller tennis, hvis du mere er til noget med bold? Kunne det mon være en mulighed? Hvad med dine veninder, dyrker de noget sport eller motion? Måske kunne du gøre det sammen med dem?
Vægt handler jo, som du selv skriver, også om hvad man spiser. Jeg kan se, at du er 16 år, så jeg er i tvivl om, om du går i folkeskole? Hvis du stadig går i folkeskolen, så kan du overveje, at tale med sundhedsplejersken om dine tanker om din vægt. Hun kan jo give dig nogle konkrete ideer til, hvad du kan gøre. Hun vil også kunne følge din udvikling sammen med dig. Måske vil det være en støtte for dig, at du på den måde gør det sammen med en anden? Hvis du ikke længere går i folkeskole, kan du gå til din egen læge. Han eller hun vil kunne hjælpe dig på samme måde.
I nogle kommuner er der forskellige tilbud til børn og unge, der gerne vil tabe sig. Hvis du tænker, at det kunne være en mulighed, så kan du jo undersøge, om der er sådan noget i din kommune. Det ved sundhedsplejersken eller din læge sikkert noget om.
Når vi skal ændre på vores vaner, så kræver det noget særligt af os. Jeg tænker, at noget af det der er vigtigt for dig vil være, at du tror på, at det lykkes, og at du kan se styrken i dig selv. Kender du den øvelse, hvor du hver aften inden du går i seng, fortæller noget godt om dig selv til dig selv? Måske kunne det være en støtte for dig, hvis du hver aften gjorde denne sætning færdig: "I dag har jeg taget et skridt i den rigtige retning, fordi jeg har....." Det behøver ikke været noget stort, du har gjort. Det kan fx være, at du har ligget på sengen og lyttet til musik 10 minutter mindre, end du gjorde dagen før, eller måske var ude og cykle en tur? Du kan jo overveje, om det kunne være noget for dig. Denne øvelse kan være god til at styrke selvværdet og troen på sig selv.
Jeg har nu givet dig nogle forskellige ideer. Jeg håber, du kan bruge dem til noget. Jeg håber endnu mere, at du kan få vendt de negative tanker om dig selv, så du kan blive en glad pige der kan nyde en skøn forelskelse.
De kærligste tanker og kram fra BørneTelefonen