Min krop.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tak for dit brev. Jeg vil rigtig gerne prøve at give dig et ordentligt svar, som jeg virkelig håber, du kan bruge til noget.

Jeg ser i dit brev en pige med et kæmpe potentiale og med masser af styrkesider. Det ser du måske ikke selv, så det kan jo komme til at lyde på samme måde, som når dine veninder siger, at du er smuk og har en flot krop. Du skriver, at du ikke kan se, hvorfor folk ikke ser de fejl, som du ser, men ser det stik modsatte. Jeg tænker, at noget af det du kan arbejde med er at blive bedre til at se det, som andre ser - at du er en smuk engel.  Det vil jeg gerne give dig nogle ideer til.

Nogle gange hjælper det, hvis man leder efter situationer, hvor de svære tanker ikke fylder lige så meget. I dit brev fortæller du om to situationer, hvor du har tænkt anderledes, end du gør nu. Den ene af situationerne er, at du med din ekskæreste ikke var særlig negativ omkring din krop, men at du kunne gå næsten nøgen rundt. Hvorfor tænker du, at du kunne gøre det sammen med ham? Var det måske noget særligt med jeres forhold? Havde du en særlig tillid til ham? Kunne du måske se hvad der ikke var perfekt ved ham og derfor bedre acceptere, at du heller ikke var perfekt?  Prøv at tænke over, hvad svarene på de spørgsmål kan være.

En anden situation er, at det gik godt med vægten de første måneder efter du kom hjem fra julemærkehjem. Hvorfor tænker du, at det gik godt i den periode? Var det mon fordi du fik hjælp hjemmefra? Var det fordi, du var kommet ind i en rytme, hvor du spiste sundt? Og hvad var det der gjorde, at du den gang var inde i en god rytme? Var det fordi, du måske stadig havde kontakt med nogle af de andre, du var sammen med på julemærkehjem? Prøv også at tænke på svarene på de spørgsmål.

Pointen i det er, at du skal prøve at finde ud af, om du kan få mere af de gode tanker, som du havde dengang. Kan du få en særlig tillid til den kæreste du nok snart får, så du tør vise dig nøgen for ham? Måske kan du spørge ham, hvad han ikke er tilfreds med ved sig selv? På den måde kan du finde ud af, at en der i dine øjne er perfekt også har ting, som han er utilfreds med. Han synes måske ikke selv, han er så utrolig flot, som du synes han er. Omvendt kan det også være en god ide at prøve at se på sig selv i spejlet med et andet blik, altså et blik, der kigger efter det smukke. Vi har alle steder på kroppen, hvor vi er smukke, det kan fx være dine øjne, hænder eller måske dit hår. Vi er ofte gode til at se det vi ikke bryder os om, og glemmer at have øje for det smukke, men vi kan øve os. Prøv at lyt til hvad dine venner og fyren siger, kig på dig selv og prøv at finde dine smukke sider.

Når man gerne vil ændre på nogle ting, såsom fx at tabe sig, kan det være rigtig godt at få støtte. Støtte fra mennesker man holder af, måske det kunne være dine forældre? Måske du også følte de støttede dig dengang du kom hjem fra Julemærkehjemmet? Hvis du fik nogle madopskrifter med hjem fra julemærkehjemmet, så kan du måske bruge dem igen? Du kan evt. handle ind sammen med din mor, I kan lave mad sammen og aftale af der ikke ligger slik og andre usunde ting og frister i huset, men i stedet sunde snacks, såsom fx frugt og nødder, hvad tænker du om det?

Jeg vil også gerne give dig nogle konkrete ideer til, hvad du eventuelt kan gøre i forhold til din vægt. Jeg tænker, at det er vigtigt, at du ikke står med det alene. Det er selvfølgelig din krop, men tit er det en kæmpe støtte, hvis man ikke er alene om at skulle ændre på sine dårlige vaner. Jeg kan forestille mig, at det også var noget af det gode ved julemærkehjemmet? Jeg tænker på, om du vil kunne dyrke noget motion sammen med den dreng, som du gerne vil være kæreste med. Det kan være, at I kan løbe sammen eller spille badminton eller tennis, hvis du mere er til noget med bold? Kunne det mon være en mulighed? Hvad med dine veninder, dyrker de noget sport eller motion? Måske kunne du gøre det sammen med dem?

Vægt handler jo, som du selv skriver, også om hvad man spiser. Jeg kan se, at du er 16 år, så jeg er i tvivl om, om du går i folkeskole? Hvis du stadig går i folkeskolen, så kan du overveje, at tale med sundhedsplejersken om dine tanker om din vægt. Hun kan jo give dig nogle konkrete ideer til, hvad du kan gøre. Hun vil også kunne følge din udvikling sammen med dig. Måske vil det være en støtte for dig, at du på den måde gør det sammen med en anden? Hvis du ikke længere går i folkeskole, kan du gå til din egen læge. Han eller hun vil kunne hjælpe dig på samme måde.

I nogle kommuner er der forskellige tilbud til børn og unge, der gerne vil tabe sig. Hvis du tænker, at det kunne være en mulighed, så kan du jo undersøge, om der er sådan noget i din kommune. Det ved sundhedsplejersken eller din læge sikkert noget om.

Når vi skal ændre på vores vaner, så kræver det noget særligt af os. Jeg tænker, at noget af det der er vigtigt for dig vil være, at du tror på, at det lykkes, og at du kan se styrken i dig selv. Kender du den øvelse, hvor du hver aften inden du går i seng, fortæller noget godt om dig selv til dig selv? Måske kunne det være en støtte for dig, hvis du hver aften gjorde denne sætning færdig: "I dag har jeg taget et skridt i den rigtige retning, fordi jeg har....." Det behøver ikke været noget stort, du har gjort. Det kan fx være, at du har ligget på sengen og lyttet til musik 10 minutter mindre, end du gjorde dagen før, eller måske var ude og cykle en tur? Du kan jo overveje, om det kunne være noget for dig. Denne øvelse kan være god til at styrke selvværdet og troen på sig selv.

Jeg har nu givet dig nogle forskellige ideer. Jeg håber, du kan bruge dem til noget. Jeg håber endnu mere, at du kan få vendt de negative tanker om dig selv, så du kan blive en glad pige der kan nyde en skøn forelskelse.

De kærligste tanker og kram fra BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?