Brev
Min kærester opfører sig dårligt overfor mig…
Hej.
Jeg er en pige på 14 år og jeg har en kæreste på 15 år.
Vi har været sammen i lidt over 10 måndeder.
Hver gang vi er alene sammen hjemme hos mig prøver han altid på at tage mine bukser af og så tager han sin hånd ned til skridtet. Men jeg har ikke lyst så jeg siger altid stop til ham. Men han bliver altid ved. Og han er rigtig stærk så jeg kan ikke få ham væk.
Men han bliver altid mega sur hvis jeg ikke gider og han begynder at slå mig. Ikke sådan mega hårdt men altså stadig. Også slår han også altid op med mig FORSJOV. Men hvor fedt er det lige?
Jeg et bare træt af det hele så jeg har tænkt mig at slå op med ham. Har også talt med mine veninder om det og de synes også at jeg skal slå op.
Men jeg er bare bange for at jeg kommer til at savne ham. Altså selvfølgelig gør jeg det men vi havde det bare rigtig sjovt sammen,( bare ikke lige når han gjorde det der.)
Han har givet mig mange gaver, hvilket er rigtig sødt. Han trøstede mig altid hvis jeg var ked af noget. Han giver de bedste kram i hele verden. Og på en eller anden måde synes jeg at det er synd for ham hvis jeg slår op, fordi at jeg ved at han elsker mig rigtig højt…
kærlig hilsen den 14 årige pige..
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 14 årig pige
Hvor er det fedt, at du er så betænksom omkring din kæreste og gerne vil ham det bedste. Ærgeligerligt, at han ikke helt er sådan omkring dig.
Når du ikke har lyst til, at han presser sig på og har hånden nede i dine bukser - så skal han respektere det, og holde op. Han har åbentbart ikke forstået, at du ikke er klar til, at være sammen på den måde.
Det lyder også som lidt mere end "bare sjov", når han slår op med dig eller slår dig - det er en rigtig dårlig måde, at være kæreste på. Jeg syntes, at du skal fortælle ham hvordan det virker på dig. Hvis du skal fortsætte med, at være hans kærste, er det vigtigt du får fortalt hvordan du har det. Og det han skal respektere og stoppe med at gøre. Og hvis du ikke skal fortsætte med, at være hans kæreste, så har du gjort ham opmærksom på dette og måske tænker han over det til næste gang.
Et kæresteforhold skal bygge på tillid og ligeværdighed, parterne skal kunne stole på hinanden og respekter hinandens grænser.
Dine veninder som kender dig godt og din kæreste godt, reagerer også på hans behandling af dig - det er et signal om, at du er helt rigtig på den, når du føler, at han ikke respekterer dig.
Så mit råd er, at tale med ham - hvis han er vild med dig og forelsket, vil han sikkert gøre hvad som helst for, at glæde dig. Hvis han ikke gør det, skal du overveje om han er den rigtige for dig.
Du vil nok komme til at savne ham de gode ting ved ham, han har jo været en del af dit liv i 10 måneder - og I har mange oplevelser sammen.
Måske kan du skrive dine tanker og følelser ned på papir, så hvis modet svigter dig, kan du altid vise ham papiret.
Kærlig hilsen Børnetelefonen