Brev
Min kæreste vil dø
Hej
jeg er en meget trist pige.
Jeg er 16 og dagen efter min fødselsdag sagde min kæreste at han ikke ville leve mere og det gjorde mig ked af det..
Han siger at han føler at hverken hans venner eller familie ikke kan lide ham, han føler sig svigtet og ikke elsket.
Han sagde også til mig hvorfor ikke bare dø hvis ingen vil savne mig alligevel udover dig
Det gjorde virkelig ondt på mig
Han har også sagt at hvis jeg siger noget om at han gerne vil dø så vil han tage sit liv og slå op med det.
Over snapchat sender han også knive og så spurgte jeg om hvad det betød han sagde at han ville enten begynde at cutte igen (han har stoppet kontakten med sin far og endte på et psykiatrisk hospital) eller at han ville dø.
Og jeg vil rigtig gerne hjælpe ham men han siger han ikke kan hjælpes..
Jeg prøvede at hjælpe ham ved at sige at han kunne spørge hans mor om at tage til en psykolog men han mener at de ikke hjælper så sagde jeg at det kunne være at han ikke ville hjælpes og så blev han sur.
Vi har talt sammen i dag og han lyder til at få det lidt bedre for i dag ville han da snakke istedet for at det var mig der skulle sige noget hele tiden.
Hvad skal jeg gøre og har i nogle gode råd?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16,
Det er altid hårdt, når én man elsker, ikke har det godt. Jeg kan virkelig godt forstå, du gerne vil hjælpe ham. Du lyder som en god og omsorgsfuld kæreste.
Desværre har din kæreste det så svært, at du ikke kan hjælpe ham alene. Han skal have hjælp af en voksen. Som du selv har forslået ham, skal han nok tale med en psykolog.
Selvom det måske er svært, er du nødt til at tale med en voksen om det. Selvom han siger, at han truer med at tage livet af sig selv. Det er den eneste og bedste måde, du kan hjælpe ham på, som det er nu.
Hvordan er dit forhold til dine forældre? Jeg tænker, at du kan tale med dem om det? Dine forældre kan hjælpe med at finde den rette hjælp til ham. Måske ved, at tale med hans mor omkring det.
Jeg ved ikke om I går på skole sammen? Hvis det er svært at fortælle til dine forældre som de første, kan du måske fortælle det til en voksen, som både du og din kæreste kender? Hvis du kan samle mod til, at tale med en voksen om det, kan du fortælle, at han har truet med at tage livet af sig, hvis du fortæller det. På den måde, er de voksne opmærksomme på det også, så der bliver passet på dig og din kæreste.
Jeg bliver nemlig også bekymret for dig. Det må være rigtig hårdt, når ens kæreste går med de tanker og samtidig siger, at du ikke må fortælle det til nogen.
Derfor er det ekstra vigtigt, at du taler med dine forældre eller en anden voksen om det. For det er også vigtigt, at der er nogle der lytter til dig, dine tanker og bekymringer.
Måske bliver du nervøs ved tanken om at fortælle det og det kan være, at det virker helt forkert lige nu. Men han er nødt til at få noget hjælp. Jeg ved, fra andre børn og unge, at de faktisk ofte ender med, at være meget taknemmelige for, når nogen har hjulpet dem med, at fortælle hvor svært de har det. Du gør det jo også fordi, at du ikke vil have, at han skal have det som han har det.
Det er vigtigt, at du husker: Det er IKKE din skyld, at han har det sådan. Men han kan måske få det bedre, hvis du fortæller det til dine forældre, sådan at han kan få noget hjælp. Jeg ønsker alt det bedste, for dig og din kæreste.
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen