Min kæreste slog op pga. Jeg cuttet

Kære BørneTelefonen

Min kæreste sagde at han ikke kunne være sammen med en, som ik elsker sig selv.

Jeg begyndte og græde og så cuttet jeg i mig selv inden han havde sagt det var over, fordi jeg ik kan leve uden ham, det er ham der har holdt mig oppe de sidste uger hvor vi har været sammen.

Men han siger at han ik kan være sammem med en som cutter, men at han stadig har følser for mig…. hvad skal jeg gøre ?????

Kærlig hilsen den 14 årig pige

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14

Jeg er ked af at høre, at det ikke gik med dig og kæresten. Det lyder til, at du var meget glad for ham, og at han gjorde noget godt for dig. Sådan skal det også være i et godt forhold.

Du har måske hørt det flere gange; men du skal vide, at sorgen over at I ikke er kærester mere, bliver mindre med tiden.

Det lyder som om, at du savner ham, og det skal du også have lov til at gøre. Det er godt, at du skriver til os og på den måde er åben og ærlig om, at jeres brud gør ondt på dig. Det er vigtigt at sige det højt, når noget gør én ked af det. Du har ladet din kæreste være en støtte for dig, og nu beder du om hjælp her - det er virkelig sejt!

Livet kan nogle gange gøre ondt, på flere forskellige måder. Det første og bedste man kan gøre for, at det bliver lettere, er at tale med andre om det der er svært.

Gad vide, hvad der har gjort, at din kæreste fik fornemmelsen af, at du ikke elsker dig selv? Måske har han oplevet, at du har talt dårligt om dig selv?

Det er okay, at man i perioder er usikker på sig selv, men nogle gange kan det fylde så meget, at man går og bliver meget ked af det. Og det er ikke meningen, at det skal være sådan. Er det noget, du kan genkende?

Når man er tæt på en person, som har det skidt, som er ked af det og måske hård ved sig selv, så kan man blive rigtig bekymret. Man ved måske slet ikke, hvad man skal gøre. Kunne det være sådan, din kæreste har haft det?

Jeg kan godt forstå, at du er ked af det, som din kæreste har sagt. Det lyder også, som om at kan være hårdt at få af vide. Måske har han haft svært ved at beskrive, hvad han mente og følte?

Du skriver i brevet, at du har cuttet i dig selv. Det kan måske føles som om, at det er lettere at holde smerten ud på den måde? Men det er bestemt ikke den rette løsning, og det er meget vigtigt, at du får noget hjælp til de svære følelser inden i, så du ikke cutter.

Det vil være godt at tale med nogen om dine tanker og om, at du cutter. Hvis du skulle pege på en person, som du kunne fortælle det til, hvem skulle det så være? Det kan være, at du har en veninde, der kan hjælpe dig med, at fortælle det til en voksen, som kan hjælpe dig.

Du kan også læse om, hvordan man får hjælp til at stoppe cutting, på hjemmesiden her: http://lmsos.dk/ - det er et sted, der hedder Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade.

Jeg håber, at du kan samle mod til, endnu en gang at bede om hjælp. Ligesom du så fint har gjort her i Brevkassen. Det kan være, at du og din ekskæreste kan se hinanden igen, når du har fået det lidt bedre. Jeg tror, at det er vigtigt, at du lige nu har fokus på dig selv og de ting der er svære. Kærligheden skal nok komme!

Alt det bedste

fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.