Brev
Min kæreste slår mig
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre men min kæreste slår mig og ved ikke om det er for sjovt eller om han mener det,
han gør det mest når jeg prøver at kilde ham, men så slår han mig og kigger meget seriøst på mig.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Det er aldrig for sjov, at slå eller blive slået. Du siger, at han gør det mest, når du prøver at kilde ham, og at han kigger seriøst på dig imens. Gad vide, hvad han ville sige, hvis du spurgte ham, om han gad at blive kildet? Jeg tænker, du vil kilde ham for sjov, fordi du kan lide ham - men hvis det slet ikke passer til ham, kan det være, I skal aftale andre måder at vise hinanden på, at I kan lide hinanden?
Selv om I kan lide hinanden og er kærester, er I to mennesker, der er forskellige fra hinanden på en lang række punkter. I har måske forskellige meninger om nogle ting og bryder jer måske ikke om helt de samme ting. Det er helt almindeligt - og det er helt almindeligt, at kærester skal bruge tid på at tale sammen, lære hinanden at kende og finde sig til rette med hinanden. Derfor foreslår jeg, at du taler med din kæreste om, hvad han vil opnå ved at slå dig. Jeg foreslår også, at I aftaler, at han skal sige det til dig eller gå sin vej frem for at slå dig, hvis der er noget, han er irriteret eller vred over. Jeg foreslår dette, fordi kærlighed og vold ikke hænger sammen i et kæresteforhold. Det kan måske hjælpe din kæreste med at finde andre metoder end at slå ved at du beslutter, at det ikke dur for dig at blive slået! I kan måske tale om, hvordan, I hver især synes, en god kæreste skal opføre sig. Hvad tænker du om dette?
Du kan overveje at tale med dine forældre om, hvordan det er imellem dig og din kæreste. De vil sikkert gerne passe på dig og sikre, at du har det godt og at du gør ting, som er gode for dig. Det kan være dine forældre giver dig nogle råd, som du kan bruge. Så kan du tænke over dine forældres råd og over mine. Jeg håber, nogle af idéerne du for dig! Jeg ønsker dig i hvert fald held og lykke!
Mange hilsner fra BørneTelefonen