Min kæreste og prioriteter

Hej bt

Jeg skriver fordi at jeg føler mig meget på bar bund. Jeg er 18 år, og har aldrig været i et rigtigt forhold. Sagen er den at jeg har fundet en fantastisk kæreste. Jeg vidste lige fra starten, at det skulle være ham, og selvom vi har haft lidt problemer, elsker jeg ham rigtig højt. Jeg vil gøre for ham, og det skræmmer mig. Jeg har aldrig før følt sådan for en person, og jeg plejer ikke at være på den måde.

Sagen er den at han bor et par timer væk. Vi ses næsten hver weekend, og jeg glæder mig som en sindssyg hver eneste gang. Vi er begge meget glade for hinanden og planlægger hyggelige dage hvor vi bare er hinanden.

Men jeg kan mærke at det tager på mig psykisk. Jeg er også meget usikker, og jeg græder meget ofte, især når han tager afsted, da jeg ved at jeg ikke skal se ham i mange dage. Jeg stoler 100p ham og han er den ærligste person jeg kender. Men f.eks vælger han ofte en fest, i stedet for mig, hvilket gør mig ked af det. Det er sket en del her for tiden.

Jeg har rigtig meget brug for ham, da han gør mine uger meget mere udholdelige. Jeg går nemlig i 2.g og har et fritidsjob + forskellige fritidsinteresser, hvilket stresser mig lidt.

Men noglegange forstår jeg ham slet ikke. F.eks at han vælger fester frem for mig. Savner han slet ikke mig?
Jeg har også forslået at jeg kan besøge ham i en hverdag, og tage den 1,5 time til mit gymnasium tidligt om morgenen, men han virker af en eller anden grund ikke vild med ideen.

Lige nu er jeg meget nede, da han skal til fest både fredag og lørdag i den her weekend. Og jeg ved ikke hvordan jeg skal konfrontere ham med det, da de 2 fester er vigtige for ham. Jeg vil ikke få ham til at føle sig “skyldig” ved at han gør mig ked af det. Men tanken om ikke at se ham i 2 uger er næsten uddholdelig ligenu…

skal jeg bede ham om at sortere andre ting fra pga af mig, eller virker det meget kontrollerende?

Jeg prøver at være den bedste kæreste i verden, jeg vil gøre alt for ham. Forventer jeg for meget igen, og burde jeg komme ned på jorden??

Pige, 18 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 18 år

Mange tak for dit brev. Hvor er det bare dejligt for dig, at du har mødt en fyr, som du er helt sikker på, skal være din kæreste. Ud fra det du skriver, kan jeg fornemme, at du er glad for jeres forhold, men at det også kan være svært. Sådan er det meget ofte med de første mere seriøse forhold.

Jeg har talt med mange, både unge og gamle, som også synes, at det der med at være forelsket både kan være rigtig dejligt, men samtidig også kan føles hårdt. Forelskelse sætter nemlig en masse nye tanker og følelser i spil. Så når du skriver, at du ikke plejer at være på den måde, så er det helt normalt. Når man bliver forelsket, følger der en masse nye følelser med. Man kan fx. pludselig blive bange for at miste. Jeg tænker, at det måske kan være det, som får dig til at føle dig usikker?

Jeg kan godt forstå, at du bliver ærgerlig, når han skal til to fester på en weekend. Du har jo savnet ham en hel uge. Når din kæreste vælger at bruge sin ene weekend på to fester, så tænker jeg ikke, at det behøver at betyde, at han ikke vil bruge tid med dig. Han har måske også bare brug for noget tid med sine venner. Når det nu engang er sådan, at du ikke skal se din kæreste en hel weekend, så kan du måske forsøge at vende det til noget positivt. Du kan fx. lave nogle aftaler med dine veninder? Så kan du også få en god og sjov weekend. Jeg tænker, at det også er vigtigt at lave noget med dine venner og veninder, selvom du savner din kæreste. Så kan I glæde jer endnu mere til at se hinanden igen.

Jeg vil foreslå dig at tage en snak med din kæreste. Du kan være ærlig og fortælle ham, at det faktisk er lidt svært for dig at undvære ham en hel weekend. Men at du synes, at han skal tage afsted, fordi du ved, at det betyder meget for ham. Du kan også spørge ham om, hvad han synes er svært ved at skulle ses i hverdagen. Måske er det slet ikke fordi, at han ikke vil ses i hverdagen. Det kan være, at han måske bare hellere vil ses, når I har rigtig god tid. Eller at han har nogle aftaler derhjemme, der gør, at det passer bedst i weekenden. Prøv at spørge ham. Måske vil hans svar faktisk gøre dig glad. I den forbindelse, kan I måske tale om, hvordan I kan få set hinanden noget mere - på en måde, der passer jer begge. Måske kan du komme med til den næste fest?

Jeg kan fornemme, at du er vild med din kæreste. Jeg kan godt forstå, at du bare gerne vil bruge tid med din kæreste. Og du vil samtidig gerne have, at han er glad, og ikke gøre ham ked af det. Det får mig til at tænke, at du må være en super god kæreste. Du er heldig at have en sød kæreste, som du er så glad for. Og han er en heldig fyr at have dig som kæreste.

Jeg er sikker på, at I nok skal finde ud af det.

De varmeste hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.