Brev
Min kæreste krænkede mig seksuelt
Hej BørneTelefonen
For cirka 3 år siden havde jeg en kæreste, som jeg var rigtig glad for. Jeg er blevet mobbet hele min folkeskole og forsøgt selvmord en enkelt gang. Jeg tog derfor beslutningen om, at tage på efterskole i 9. klasse.
Jeg blev hurtigt forelsket i en dengang rigtig dejlig fyr. Desværre var han meget dominerende og misbrugte at jeg var så ødelagt på grund af mobningen.
Jeg kunne ikke selv sætte mine grænser for, hvad der var okay eller ej. Når han gerne ville have sex og jeg sagde nej, så blev han ved og ved, og til sidst pressede han mig så meget, så det hele også kunne være ligemeget. Så jeg lå bare der i mens han havde sex med mig uden at jeg var gensidig på nogen måde.
Dette skete rigtig mange gange fordi han ikke lyttede, når jeg sagde fra. På daværende tidspunkt følte jeg ikke at jeg fortjente bedre. Jeg gik altid i bad bagefter og prøvede at vaske det af mig, men det er en umulig skam at vaske af sig. Jeg følte skam over ikke at stå fast og være stærk nok, ved at stå ved mig selv.
Jeg lod ham gøre det i mod mig, selvom jeg sagde nej i starten, gjorde jeg ingen modstand når det så kom til den seksuelle akt. Jeg deltog heller ikke, jeg var der bare. Som om jeg bare var en genstand der kun var til for, at tilfredsstille ham.
Jeg føler at det er min egen skyld, og vil derfor ikke helt kalde det et seksuelt overgreb, for jeg gjorde jo ikke noget.
Efter vi slog op kom jeg til psykolog, hvor jeg fik snakket om både mobningen og ham, dog ikke så meget det seksuelle, da jeg ikke kunne sige det til nogen. Det hjalp rigtig meget og i dag er jeg stærk nok til at sige fra.
Jeg er bosiddende i udlandet lige nu, og jeg har en kæreste her. Men hver gang han rører ved mig, siger jeg nej og han stopper selvfølgelig. Det er som om det bare flyver ud af mig, jeg kan overhovedet ikke have at nogle skal røre intimt ved mig på nogen måde.
Jeg vil hverken have at han ser mig nøgen eller røre ved mig, fordi jeg føler mig ulækker og har mest af alt lyst til bare at være alene. Jeg ville ønske jeg ikke havde det sådan her, for jeg vil ikke have at det skal ødelægge mit fremtidige sexliv.
Jeg har haft sex med andre i mellemtiden uden der var det helt store. Men fordi jeg virkelig elsker ham, kan jeg på en eller anden måde ikke forlig med, at han skal røre ved mig.
Lige nu føler jeg mig rigtig hjælpeløs, især fordi jeg heller ikke vil fortælle ham om dengang, jeg vil egentlig helst ikke snakke med nogen om det.
Hilsen den forvirrede
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Først og fremmest vil jeg sige, at det er godt, at du tidligere har søgt hjælp. Selvom det er nogle år siden, at du oplevede det, og at du har talt med en om, hvad der er sket, så kan det stadig fylde meget både i forhold til, hvordan man har det med sig selv og i ens forhold til andre.
Nogle gange vil man helst glemme noget, man har oplevet, og det er helt naturligt at have det sådan. Det kan også tage tid, før man føler sig klar til at skulle være intim med sin kæreste på grund af noget, man har oplevet, og det er vigtigt og godt, at du lytter til dine grænser.
Selvom du skriver, at du ikke vil tale med din kæreste om det, kan det være, at det ville være rart for dig at fortælle din kæreste om, at du har det lidt svært ved at være intim og at det ikke har noget med ham at gøre, men noget du har oplevet tidligere. Du kan stadig sige, at du ikke har lyst til at tale mere om det, fordi det gør for ondt. Samtidig vil han vide, at det ikke har noget med jeres forhold at gøre, og han vil bedre kunne tage hensyn. Hvad tænker du mon om det?
Nu ved jeg ikke, hvor lang tid du skal være i udlandet, eller på hvilken måde du kan få hjælp der. Det lyder til, at det nok vil være en hjælp at få talt med en fagperson, som for eksempel en psykolog. Det lyder til, at du nu befinder dig et andet sted i dit liv end tidligere, da du gik til psykolog, og derfor vil en psykolog formentlig kunne hjælpe dig med at håndtere situationen, som den er nu, så det kan blive anderledes. Hvordan ville det være for dig, og hvem kan du få kontakt til?
Jeg tænker også, at det måske kan være rart for dig at tale med en, som du føler dig tryg ved. Måske er der allerede nogen, som kender til det, du har oplevet? Det kan nemlig nogle gange være rart at have en støtte i ens hverdag, som du kan gå til med de ting, du finder svært, eller når du bliver ked af det. Hvem vil du kunne tale med det om?
I dit brev får du beskrevet din proces, hvor du har søgt hjælp og håndteret det, som oplevelsen med din ekskæreste har gjort ved dig. Det er super flot gjort, og jeg får både en fornemmelse af gå-på-mod og vilje. Derfor er det også sejt, at du nu stopper op og skriver herind.
Jeg sender dig en stor krammer!
Kærlig hilsen BørneTelefonen