Min kæreste krænkede mig seksuelt

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Først og fremmest vil jeg sige, at det er godt, at du tidligere har søgt hjælp. Selvom det er nogle år siden, at du oplevede det, og at du har talt med en om, hvad der er sket, så kan det stadig fylde meget både i forhold til, hvordan man har det med sig selv og i ens forhold til andre.

Nogle gange vil man helst glemme noget, man har oplevet, og det er helt naturligt at have det sådan. Det kan også tage tid, før man føler sig klar til at skulle være intim med sin kæreste på grund af noget, man har oplevet, og det er vigtigt og godt, at du lytter til dine grænser.

Selvom du skriver, at du ikke vil tale med din kæreste om det, kan det være, at det ville være rart for dig at fortælle din kæreste om, at du har det lidt svært ved at være intim og at det ikke har noget med ham at gøre, men noget du har oplevet tidligere. Du kan stadig sige, at du ikke har lyst til at tale mere om det, fordi det gør for ondt. Samtidig vil han vide, at det ikke har noget med jeres forhold at gøre, og han vil bedre kunne tage hensyn. Hvad tænker du mon om det?

Nu ved jeg ikke, hvor lang tid du skal være i udlandet, eller på hvilken måde du kan få hjælp der. Det lyder til, at det nok vil være en hjælp at få talt med en fagperson, som for eksempel en psykolog. Det lyder til, at du nu befinder dig et andet sted i dit liv end tidligere, da du gik til psykolog, og derfor vil en psykolog formentlig kunne hjælpe dig med at håndtere situationen, som den er nu, så det kan blive anderledes. Hvordan ville det være for dig, og hvem kan du få kontakt til?

Jeg tænker også, at det måske kan være rart for dig at tale med en, som du føler dig tryg ved. Måske er der allerede nogen, som kender til det, du har oplevet? Det kan nemlig nogle gange være rart at have en støtte i ens hverdag, som du kan gå til med de ting, du finder svært, eller når du bliver ked af det. Hvem vil du kunne tale med det om?

I dit brev får du beskrevet din proces, hvor du har søgt hjælp og håndteret det, som oplevelsen med din ekskæreste har gjort ved dig. Det er super flot gjort, og jeg får både en fornemmelse af gå-på-mod og vilje. Derfor er det også sejt, at du nu stopper op og skriver herind.

Jeg sender dig en stor krammer!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.