Brev
Min kæreste gør mig ikke glad
Hej Børnetelefonen..
Jeg er kærester med den her dreng og vi har været kærester i flere måneder nu, men han gør mig bare ikke glad. Tværtimod gør han mig ked af det.
Han vil hele tiden skændes og hvis vi så diskuterer om et eller andet bliver han meget sur, sådan at han kan finde på at sige virkelig onde ting fordi han ved at det rammer mig.
Jeg elsker ham , virkeligt. Men jeg føler måske bare ikke at det er det værd. Jeg har prøvet at snakke med ham om det men så begynder han at blive sur over at jeg beklager mig.
Jeg føler han bestemmer over mig, fordi uanset hvad jeg gør vil han bestemme om det er “rigtigt eller forkert”.
Misforstå mig ikke, vi har nogle (få) tidspunkter hvor vi er sammen alene hvor alt virkelig bare er fantastisk. Men de øjeblikke bliver bare så hurtigt slået til jorden hvis der opstår en diskussion, hvilket der virkelig gør tit.
Jeg skriver til jer fordi jeg ikke kan bestemme mig for om det er det hele værd. Min selvtillid er helt kørt ned efterhånden og jeg kan næsten ikke kende mig selv..
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak fordi du har skrevet til BørneTelefonen og har lyst til at dele dine tanker og tvivl om dit forhold.
Dit spørgsmål går på om dit forhold er det værd, når det påvirker dig, som det gør? Ud fra din beskrivelse kan jeg godt forstå, at du kan være i tvivl.
Lige nu kan du mærke, at din kæreste ikke gør dig glad. Du skriver faktisk, at du næsten ikke kan kende dig selv, og at din selvtillid er kørt helt ned. Det synes jeg ikke lyder som sundt for dig. Og derfor er det godt, at du stiller spørgsmålstegn ved, om I fortsat skal være kærester.
Jeg tænker derfor, at du kan lave en lille øvelse, der går ud på, at du stiller dig selv disse tre spørgsmål og svarer ærligt på dem:  Hvad er kærlighed for mig? Hvordan er et godt forhold? Hvordan synes jeg, en god kæreste skal være?
Når du har svaret på disse spørgsmål, kan du sammenligne dine svar med det forhold, du er i nu og mærke efter, om synes, jeres forhold er, som du ønsker, det skal være. Jeg håber øvelsen, kan hjælpe dig til at mærke, hvad der er rigtigt for dig at gøre.
Du fortjener at blive elsket, værdsat for dine værdier og for den du er - husk det!
Derfor vil jeg også opfordre dig til at snakke med nogen om, hvordan du har det med din kæreste, så det ikke bliver hans urimelige opførsel og de ”onde ting” han kan finde på at sige, der kommer til at fylde for dig. Måske dine forældre eller en god veninde ville være gode at snakke med?
Kærlig hilsen BørneTelefonen