Brev
min kæreste er muslim
hej.
jeg mødte min kæreste for et års tid siden.
jeg er selv kristen og han er muslim. han er en del ældre end mig – (8 år) og derfor har vi gået gennem mange ting på vores vej. jeg elsker ham. Mere end nogen anden og jeg vil altid elske ham men, jeg er bange for jeg mister ham en dag når virkeligheden presser på.
Han ved jeg ikke konvertere og hans familie vil have han skal være sammen med en pige fra hans hjemland.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre men vi elsker hinanden. han er mit et og alt kan ikke leve uden ham. Jeg er bange for han ikke tør tage det skridt for os til at blive sammen.
han er en dejlig fyr med en uddannelse og han opfører sig altid ordenligt. mine forældre har mødt ham men har forskellige holdninger til ham. nogen dage kan de godt lide ham og andre dage er han no go.
hans familie ved ikke vi er sammen og når jeg spørg ham hvorfor (da vi tydeligvis elsker hianden og vores forhold er vigtigt for os begge to) siger han at han vil vente til han ved vi skal forloves. jeg bliver jo ikke muslim hvordan skal det nogensinde lade sig gøre og er det bare snak indtil han ikke gider mig mere og finder andet beskæftigelse eller er han bange?
er så forvirret please hjælp mig. mistede min mødom til ham. alt min tillid ligger på ham. jeg vil gå i graven for ham.
KH pige på 17 år
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Hvor er det dejligt at læse, at du er så glad for din kæreste. Men det lyder også hårdt! Derfor er det vigtigt, at du passer på dig selv. For du, og din trivsel, er vigtigere end jeres forhold. Husk det!
Jeg synes, at du skal fortælle din kæreste om dine bekymringer. Jeg ved godt, at han har sagt, at han vil vente med at fortælle sin familie om dig, til I skal forloves. Men det er vigtigt, at du får talt med ham om dine bekymringer.
Du må fortælle ham, om det, du frygter. Nemlig, at du er bange for, at du ”mister ham, når virkeligheden presser på”. Måske kan du spørge ham, hvordan han tror, at hans familie vil reagere, når de hører om dig? Du skal med andre ord stille spørgsmålstegn ved alt det, som du tænker på og spørge nysgerrigt ind til det. Kan han ikke svare, så må du sige, at det gør dig nervøs. At du er bange for jeres fremtid, fordi du ikke vil miste ham.
Jeg ved fra andre muslimske unge, at det kan være virkelig svært, at være splittet mellem hvad famlien ønsker og hvad man selv vil. Det tror jeg også, at mange etnisk danske unge kender. Det er aldrig nemt.
Så selvom din kæreste er skøn, fantastisk og du elsker ham, kan det være at du skal overveje og tale med ham om, hvad der skal ske, hvis han fortsat ikke ønsker, at du skal møde familien. Kan du fortsætte forholdet, hvis tingene ikke bliver anderledes?
Jeg ved ikke, om det er relevant for dig, men ”Etnisk ung” har en rådgivning. Rådgivningen er primært til etniske unge - og det er du jo ikke, men jeg tænker, at de måske alligevel vil være gode at snakke med. Du kan jo give det et forsøg, hvis du har mod på det.  Du kan læse mere om deres rådgivning her: http://www.etniskung.dk/For-unge/.
Du kan jo også anbefale din kæreste at tage kontakt til "Etnisk ung", da de kender til nogle af de problematikker, der kan opstå, når unge bliver forelsket på tværs af religion.
De varmeste hilsner
BørneTelefonen