Brev
Min kæreste er aggressiv
Hej brevkasse.
Jeg har en kæreste som jeg har været sammen med i over et år nu, og han er virkelig sød, og behandler mig godt for det meste.
Men han har en tendens til at blive virkelig sur hvis jeg kommer til at sige noget forkert, noget han ikke kan lide at jeg siger, eller hvis jeg kommer til at sige “okay” til noget jeg egentlig ikke lige hørte. Er det forkert eller normalt?
Derudover holder han også tæt styr på hvilke drenge jeg kommer i kontakt med, og selvom det er tvungen gruppearbejde i skolen, er han altid mistænksom, og han bliver ved med at fortælle mig, at han egentlig tror at jeg vil være ham utro, uanset hvor mange gange jeg fortæller ham at jeg aldrig har været interesseret, og aldrig vil.
Og selv bare den mindste kommentar som “han har spillet trommer i 10 år” har han lige pludselig brug for at vide hvor jeg ved det fra? Og alt skal have et grundlag, så uanset hvad jeg siger, vil han vide hvorfor?
Er det normalt?
Men nu til det som egentlig fik mig kickstartet til at skrive herind. Jeg kan egentlig ikke huske hvad vi skændtes om, men lige pludselig skændtes vi bare en del, og han hidser sig selv op, og bliver meget aggressiv.
Det han så gør, det er at han rækker direkte ind over mig, og slår hårdt ned på den metalskraldespand lige ved siden af mig, så der kom en høj rungende lyd. Og jeg var virkelig i chok, og jeg var rent og skært bange for at jeg måske ville blive udskiftet med skraldespanden, og af ren rædsel, sad jeg bare stivnet der, og vidste ikke hvad jeg skulle sige.
Jeg spurgte egentlig aldrig om han var okay med hånden, det var bare sådan et stort chok, og da vi gik væk derfra, prøvede jeg bare at glemme det, men jeg kan ikke gå med det for mig selv…
Senere prøvede han så at ringede til mig, for at sige at han ikke havde nået sin bus, men da jeg var lige ved at skulle ud af en bus, havde jeg ikke lige min telefon oppe af lommen.
Men da jeg kommer ud af bussen har han så sendt en af sine beskeder med at “Jeg har SÅ MEGET lyst til at slå op med dig lige nu” , og dem sender han faktisk ret ofte, og vi har store diskussioner ret ofte,
jeg føler meget at han er træt af mig, og egentlig bare venter på den rigtige grund til at slå op med mig, og jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, og specielt ikke nu, hvor han slog på skraldespanden, men var så tæt på at ramme mig…
Hjælp?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Først og fremmest kan jeg godt forstå, at du blev chokeret, da din kæreste slog i skraldespanden ved siden af dig. Det er slet ikke ok. Nogle gange kan enkelte situationer gøre, at man ser andre sider af personer, som man ellers kender godt. Og du gør dig rigtig mange tanker om jeres forhold og om det er normalt. For mig lyder til, at det ikke bare er enkelte gange, at du føler dig utryg, usikker og kontrolleret af din kæreste og det er ikke normalt, at det skal være sådan i et forhold. At være kæreste med nogen giver ikke ret til at kontrollere og være voldsom - hverken psykisk eller fysisk.
Det er vigtigt at være bevidst om og overveje, hvordan man gerne vil have, at ens forhold skal være og hvad man sætter pris på i ens forhold. Og det lyder til at du ser tillid, åbenhed, respekt og kærlighed som de vigtigste. I dit brev lyder det til, at det er noget du overvejer og måske overvejer du også, at du skal slutte forholdet? Det er godt, at du gør det, for det er vigtigt at være tro mod sig selv - sine værdier og grænser for hvad der er ok. Det synes jeg, at du skal fast på.
Det lyder hårdt og voldsomt, når din kæreste skriver og siger de ting han gør, som for eksempel, at han gerne vil slå op med dig eller de ting han tjekker dig for. Sådanne ting sårer og skaber usikkerhed og kan få en til at føle sig skyldig og give dårlig samvittighed. Sådan bør det ikke være. Det er helt forståeligt, at det er noget du tænker over. En mulighed er, at du fortæller din kæreste, hvordan det opleves for dig, når han gør de ting du skriver i brevet. På den måde kan du vise ham, hvordan det påvirker dig og at det er noget du bliver ked af og høre ham, om han kan ændre på sine reaktioner. Hvordan ville det være for dig at tale med ham om det?
Det kan være, at det vil være rart for dig at tale med nogle af dine veninder eller dine forældre om jeres forhold og de tanker du går med. Det kan være, at det kan være en hjælp for dig at høre, hvad de tænker om det. Dine forældre og dine veninder kender dig og din kæreste og til det at være i forhold. Det kan derfor være, at de kan støtte og rådgive dig i forhold til, hvordan du oplever din kæreste og jeres forhold. Vil det være en idé?
Din kærestes reaktioner kan være et tegn på usikkerhed og at han gerne vil have, at I bliver sammen og derfor siger ting for at kontrollere jeres forhold. Men det er meget vigtigt, at du er tro mod dig selv og det som du synes er ok i et forhold. Måske vil det også være hjælpsomt, at du læser lidt mere om når grænser overskrides i et forhold fx på: www.forvildmeddig.dk
Jeg håber, at du er blevet mere afklaret om, hvad der er bedst at gøre for dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen