Min kæreste blev sexuelt misbrugt af sin storebror

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år.

Tak for dit brev. Først vil jeg lige starte med at sige tillykke med kærligheden. Det lyder rigtigt dejligt at i har fundet sammen og godt at du fik krydset den grænse.

Det lyder til at din kæreste har mange ting der har været/er svære for hende. Jeg kan godt forstå at du synes at det er svært, at finde ud af, hvad du skal gøre i den situation. For det er jo en ret alvorlig ting hun har været udsat for og som du skriver så har det ødelagt hendes selvværd.

Det at hun har dig, tror jeg betyder rigtigt meget for hende, for hun har fortalt dig om alle de ting. Jeg tror at det bedste du kan gøre, er at være der for hende, ligesom du er nu. For det hjælper altid at få snakket ud om tingene og fortalt det igen og igen. Det er selvfølgelig hårdt for dig, fordi du jo holder af hende og ikke kan lave om på det der er sket.

Jeg tænker på om hun mon har fortalt det til andre også? Her tænker jeg på en voksen. For når man har oplevet svære ting, kan det være en god idé at få noget professionelt hjælp til at komme videre. Det vil måske også give hende mod på, at få snakket med hendes bror om det? Måske har han det ligeså dårligt over det der er sket?

Du spørger om hvor meget du skal blande dig. Det kan være forskelligt hvad man har brug for, men jeg synes da, at du godt kan foreslå hende at få snakket med en psykolog om det.  Måske kan du endda tage med hende til lægen, da det ofte er en læge som skal henvise videre. Derudover tror jeg bare at du skal være der for hende og støtte hende. Det kan nemlig godt give lidt problemer i et forhold, hvis den anden siger hvad man skal gøre. Så vis at du holder af hende, støt hende så godt som du kan og så vær den søde kæreste, som jeg kan fornemme at du er.

Venlig hilsen Børnetelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.