Brev
Min kæreste
Jeg synes jo at min kæreste er rigtig sød og sådan noget.
Jeg vil nemlig gerne kramme og kysse med hende.
Jeg ved ikke helt om hun vil.
Jeg vil bare spørge om at det var normalt at ville kysse og kramme med sin kæreste?
Mvh 10 årig dreng.
Dreng, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 10.
Det er da dejligt, at du har en kæreste, du er glad for. Det må være dejligt at være kæreste med én, som du synes er rigtig sød. Jeg kan dog også godt forstå, hvis du synes, at det er lidt forvirrende ikke at vide helt præcist, hvordan din kæreste har det.
Det er normalt at ville kysse og kramme med sin kæreste. Men det er forskelligt, hvornår man synes det er ok. Så det er også vigtigt at man som kærester er enige om, hvordan man er kærester. Det kan være at din kæreste, har det ligesom dig. Det kan også være, at hun ikke er til at være kysse og kramme kæreste.
Jeg vil derfor foreslå, at du spørger hende eller skriver det til hende: Om hun synes det er ok at kramme? Om hun synes det er ok at kysse? Og hvilken slags kys er ok? Om hun synes det er ok at holde i hånd?
Hvis du synes at det er for svært at skulle spørge hende, kan du måske prøve at holde i hånd eller give hende et lille kram næste gang. Hvis du kan fornemme, at hun synes det er ok, kan det betyde, at hun synes det er ok. Men spørg lige, om det er ok med et kram. Så er du mere sikker på det.
Jeg synes, du virker som en betænksom og sød fyr, der er opmærksom på sin kæreste. Samtidigt har du vist mod ved at skrive herind. Dette mod kan du bruge til at tale eller skrive med din kæreste. Så I begge to kan have det rart sammen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen