min kæreste

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13 årige pige

Mange tak for dit brev herind til BørneBrevkassen. Du beskriver at din kæreste er begyndt at se en anden pige og måske er der noget mellem den, du skriver også at din kæreste bliver nemt sur og går, hvis det bliver for seriøst når I skal snakke.

Jeg kan godt forstå, du bliver bange for, om der er noget imellem din kæreste og hende den anden. Hvis det er svært at snakke sammen, så kan det være svært at have god tillid til hinanden. Du beskriver dig selv som en jaloux og følsom person. Det er to stærke følelser som kræver at du arbejder rigtig meget med dig selv så du ikke går og bliver alt for ked af det. Jeg tænker at det må være rigtig hårdt for dig.

Følsomhed har også en masse fordele. Følsomme personer er som regel ret opmærksomme på andre og har en god selvindsigt. Følsomme personer ser nogle gange andre løsninger på problemer end andre. Følsomme personer er ofte kreative. Måske kunne det tænkes at din kæreste netop er faldet for dig på grund af din følsomhed? Hvad tænker du om det?

Jeg tænker at der bestemt i et forhold, skal være plads til at snakke om det der er vigtigt. Og det er selvfølgelig rigtig vigtigt at snakke om andre piger, jalousi, tillid osv., men når du siger at din kæreste går når I skal til at snakke seriøst, så tænker jeg at du må finde ind til ham, og få hans tillid på en anden måde.

Når du skriver at din kæreste bliver nemt sur hvis I skal snakke om noget alvorligt, så tænker jeg, at måske er det fordi det bliver for svært for ham, måske føler han et for stort pres når han fornemmer at I skal til at snakke om noget seriøst. Det kan være at han, i alvorlige samtaler, føler at han ikke rigtig kan følge med i din tankegang og han føler sig måske derfor lidt dum. Det kan også være at din kæreste ikke syntes at han er så god til at sætte ord på sine følelser, og derfor tænker han allerede på forhånd, at han vil føle sig lille og dum, når I skal snakke alvorligt, så derfor opgiver han på forhånd. En anden grund til at han bliver sur når I skal snakke seriøst, kan også være hvis han tidligere i jeres snakke har oplevet at han bliver anklaget og han bliver nødt til at forsvare sig, og det vil han ikke have sker igen.

Jeg tænker at en måde at få noget alvorligt og seriøst snak ind i forholdet, uden at han måske opdager det eller føler at det er alt for seriøst, kunne være hvis du stiller spørgsmål til ham og er nysgerrig på hans tanker og følelser. Man kan sagtens få en god alvorligt snak på denne måde, og fordelen er at, den man snakker med og man stiller spørgsmålene til, føler sig bedre tilpas i samtalen, og man får som regel også nogle mere ærlige svar.

At være nyforelsket er en skøn følelse, og i starten af et forhold, har man tit meget positive forventninger til at man bare har en god tid sammen. Når man så har været kærester lidt tid, så kan det godt blive lidt sværere, at blive ved med at have et godt forhold. Man kan godt sige, at det er et stort arbejde at have kæreste på, for det kræver at man giver hinanden omsorg tit. Omsorg er det samme som at fortælle den anden at han/hun er betydningsfuld.

Omsorg er selvfølgelig både kys og kram og at gøre ting for hinanden, men omsorg er også at man viser interessere for hvad den anden laver og tænker og føler. Det gælder selvfølgelig begge kærester, altså både drengen og pigen i forholdet, at omsorg er meget vigtig både at give og modtage. I nogle forhold er det kun den ene der giver omsorg, og det er rigtig uheldigt, for den som ikke modtager omsorgen i forholdet, kan begynde at føle sig mindre værd, selvom det faktisk er den person som ikke giver omsorgen, som ikke er en god kæreste.

Jeg kan give dig nogle eksempler på hvordan man kan stille spørgsmål og være nysgerrig.

Måske har du lyst til at spørge ham om hende den anden pige som han er begyndt at se lidt til. Måske vil du normalt spørge ham om han ser hende og hvorfor han har behov for at se hende når nu han er kærester med dig, eller om han føler noget for hende (og jeg kan sagtens forstå hvis du har lyst til at spørge ham om det, men han kan føle at du anklager ham).

Du kunne måske i stedet spørge ham sådan (og indlede med noget af dig selv): Skønne dejlige kæreste, jeg er så glad for at vi er sammen, og jeg syntes vi har det godt. Er du glad? Syntes du vi er nok sammen? Hvordan går det derhjemme? Jeg syntes at det er vigtigt også at være sammen med mine veninder, selvom vi er kærester, hvordan har du det med dine venner? Har du nogensinde prøvet at være jaloux?

Og alle mulige andre spørgsmål du kan komme på efterhånden som I er sammen, men det vigtige ved omsorgs-spørgsmål, er, at de kommer fordi du er nysgerrig på ham som person, og ønsker at lære mere om ham. Måske vil det være en god ide, ikke at stille for mange spørgsmål på en gang, men bare et spørgsmål engang imellem. Spørgsmål der kommer fordi man er jaloux eller ud fra at man anklager, de typer spørgsmål skaber dårlig stemning. Hvad tænker du om at stille denne type spørgsmål?

Jeg forstår rigtig godt at det kan være svært ikke at stille de spørgsmål man brænder inde med, men når nu han tydeligt viser at han bliver sur og går, så tænker jeg at det er et tegn på at du skal starte med de mere bløde omsorgs-spørgsmål og på den måde lære mere om hans tanker og følelser.

Jeg har lyst til at sige til dig, at man godt kan hjælpe sin kæreste til at blive en bedre kæreste. Hvis man syntes at ens kæreste ikke giver omsorg nok, så kan man godt fortælle det til sin ham/hende. Ikke alle er lige gode til at give omsorg, og nogle gange skal man lige hjælpe dem til hvordan man kan give omsorg. For eksempel: Jeg kunne godt tænke mig at du ringer en gang om dagen, eller: jeg bliver så glad når du ringer, du må rigtig gerne ringe en gang om dagen.

Jeg håber du kunne bruge nogle af disse tanker og ideer. Du er selvfølgelig også meget velkommen til at ringe herind til BørneTelefonen, chatten eller sms.

Kærlig hilsen

BørneBrevkassen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.