Brev
Min kæreste
Hejsa
Jeg står i den fantastiske situration at jeg har fået en kæreste, men problemet er at han ryger og drikker. Han er 2 år ældre end mig og det har jeg ikke et problem med, men han kan godt finde på at ringe til mig en tirsdag aften/nat mega fuld. Det bekymre mig rigtig meget og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at hjælpe ham af med sit alkohol forbrug.
Han ryger omkring 1 pakke cigeretter om dagen og det er jeg heller ikke imponeret over, jeg har prøvet at hjælpe ham med at stoppe, men problemet er at alle hans venner også gør det så det får ham til at føle sig uden for.
Har i en ide til havd jeg kan gøre?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Jeg kan godt forstå, at det bekymrer dig, når du oplever, at din kærestes alkoholforbrug måske har taget overhånd.
Jeg fornemmer, at du er rigtig glad for din kæreste, og at det er vigtigt for dig, at han og I har det godt. Du virker også til at være en pige, som vil gøre rigtig meget for at støtte og hjælpe ham. Det er alt sammen super godt. Derfor kan det også være rigtig frustrerende, når du ikke – i første omgang – fx har kunnet hjælpe ham til at stoppe med at ryge.
Som teenager er det naturligt at ville prøve både ting og grænser af. Det er en naturlig del af at finde ud af, hvem man er, hvad man kan lide, og hvad man ikke kan lide. Men selvfølgelig skal man stadig passe på sig selv. Når det så er sagt, så virker det måske til at tage overhånd, hvis han er fuld en tirsdag aften og nat, mens det er skoleperiode. Måske det også er tanker, du har gjort dig?
Det at drikke, især i for store mængder og for ofte, er ikke sundt. Ligesom det også er usundt at ryge – uanset antallet af cigaretter. Hvad angår alkohol, så er det måske også værd at tænke over, om det står i vejen for noget andet, som han ellers gerne ville? Det kan være sport, venner eller familie. Gør det, at din kæreste ikke kan komme i skole eller ikke kan koncentrere sig? Det kan måske være noget, I kan snakke om sammen?
Din kæreste har også mulighed for at få hjælp til sit forbrug af cigaretter og alkohol. Med rygning kan www.Xhale.dk være en god hjælp for ham. Alle unge kan få hjælp i sin kommune, hvis man har et forbrug af alkohol. Det kan han finde mere om, fx på kommunens hjemmeside.
Måske kan det være hjælpsomt at vise din kæreste brevet her og mit svar? Så kan han se, at du bekymrer dig rigtig meget om ham. Og I kan måske få en god snak om, hvad der skal ske fremover. For det er ikke dit ansvar alene, at ændre din kærestes alkoholforbrug.
Når bekymringerne kommer til dig, vil jeg foreslå dig at snakke med nogen om det. Det kunne måske være dine forældre, en anden i familien eller en ven? Sådan kan man nemlig føle, at man får luftet bekymringerne, så de ikke fylder helt så meget hos dig. Alternativt kan du måske også skrive dine bekymringer ned, så du ”kommer af med dem”.
Jeg håber, at du kan bruge mine råd og i fællesskab med din kæreste finder frem til en aftale, som I begge har det godt med, så du ikke skal gå at bekymre dig sådan om ham.
Kærlig hilsen BørneTelefonen