Min kæreste

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Jeg kan godt forstå, at det bekymrer dig, når du oplever, at din kærestes alkoholforbrug måske har taget overhånd.

Jeg fornemmer, at du er rigtig glad for din kæreste, og at det er vigtigt for dig, at han og I har det godt. Du virker også til at være en pige, som vil gøre rigtig meget for at støtte og hjælpe ham. Det er alt sammen super godt. Derfor kan det også være rigtig frustrerende, når du ikke – i første omgang – fx har kunnet hjælpe ham til at stoppe med at ryge.

Som teenager er det naturligt at ville prøve både ting og grænser af. Det er en naturlig del af at finde ud af, hvem man er, hvad man kan lide, og hvad man ikke kan lide. Men selvfølgelig skal man stadig passe på sig selv. Når det så er sagt, så virker det måske til at tage overhånd, hvis han er fuld en tirsdag aften og nat, mens det er skoleperiode. Måske det også er tanker, du har gjort dig?

Det at drikke, især i for store mængder og for ofte, er ikke sundt. Ligesom det også er usundt at ryge – uanset antallet af cigaretter. Hvad angår alkohol, så er det måske også værd at tænke over, om det står i vejen for noget andet, som han ellers gerne ville? Det kan være sport, venner eller familie. Gør det, at din kæreste ikke kan komme i skole eller ikke kan koncentrere sig? Det kan måske være noget, I kan snakke om sammen?

Din kæreste har også mulighed for at få hjælp til sit forbrug af cigaretter og alkohol. Med rygning kan www.Xhale.dk være en god hjælp for ham. Alle unge kan få hjælp i sin kommune, hvis man har et forbrug af alkohol. Det kan han finde mere om, fx på kommunens hjemmeside.

Måske kan det være hjælpsomt at vise din kæreste brevet her og mit svar? Så kan han se, at du bekymrer dig rigtig meget om ham. Og I kan måske få en god snak om, hvad der skal ske fremover. For det er ikke dit ansvar alene, at ændre din kærestes alkoholforbrug.

Når bekymringerne kommer til dig, vil jeg foreslå dig at snakke med nogen om det. Det kunne måske være dine forældre, en anden i familien eller en ven? Sådan kan man nemlig føle, at man får luftet bekymringerne, så de ikke fylder helt så meget hos dig. Alternativt kan du måske også skrive dine bekymringer ned, så du ”kommer af med dem”.

Jeg håber, at du kan bruge mine råd og i fællesskab med din kæreste finder frem til en aftale, som I begge har det godt med, så du ikke skal gå at bekymre dig sådan om ham.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.