Brev
Min ekskæreste og bedste veninde
Kære BB,
Jeg er en pige på 17 år.
Lige siden, jeg var 10, har jeg haft en bedste veninde, der er et år ældre end mig.
Da jeg var 14 år begyndte vi at komme sammen og jeg fandt ud af, at jeg er homoseksuel.
Det var mit allerførste forhold og vi elskede og elsker hinanden virkelig højt.
Hendes far var meget imod forholdet, fordi han er homofob og han sagde nogle rigtig grimme ting om mig til hende.
Så besluttede at hun ville rejse til en kostskole ret langt fra hvor vi bor for at gå i gymnasiet.
I starten gik det fint, vi besøgte hinanden tit og savnede hinanden meget. Men så begyndte hun at få det dårligt hun blev meget deprimeret af at gå i gymnasiet og hun begyndte at slå op rigtig tit, altså to gange om måneden eller sådan noget.
Hver gang brød jeg helt sammen, men vi fandt så sammen igen.
I slutningen af første år var hun så ked af det, at hun besluttede at flytte tilbage efter året var gået.
Jeg var super glad, men den sidste gang jeg besøgte hende, sagde hun så, at hun ikke vidste om hun var til piger, og ikke troede vi altid skulle være sammen. Så vi slog op, sådan for alvor.
Jeg var så ked af det, for jeg følte, at hun ligesom bare hele tiden havde brugt det, at vi boede langt fra hinanden som en undskyldning og hele tiden faktisk ikke rigtig havde følt noget for mig.
Vi blev dog hurtigt gode venner igen efter hun flyttede hjem og vi begyndte at kysse igen og også gå i seng sammen, så vi blev en slags uofficielle kærester. Og vi sagde til hinanden, at vi elskede hinanden.
Hun var også meget ked af at gå i gymnasiet hjemme.
Hun blev så forelsket i sin barndomsven, en dreng, og fordi vi “jo bare er venner, som kan dele alt” har jeg bare måttet lægge øre til hendes forelskelse i så lang tid uanset mine følelser for hende.
Han behandlede hende dog ikke særligt godt og hvor gjorde det ondt at se hende gå så vidt for at holde på en kærlighed, når jeg stod ved siden af og gjorde alt for at gøre hende lykkelig.
Han flyttede her for et par måneder siden og igen troede jeg, at forholdet mellem os var i bedring.
Så var hun på besøg i København hos ham og kommer hjem og siger, at de altså var lige ved at gå i seng sammen og han havde rørt ved hende og alt muligt. Og efter alt hvad hun havde sagt og gjort, er det bare som om mine følelser slet ikke eksisterer så snart hun har brug for at tale med mig som veninde.
Så, i sidste uge, var hun i Amsterdam med sin klasse.
Vi emailede om aftenen, men pludselig holdt hun helt op med at skrive og skrev først igen da hun var hjemme. Det viser sig så, at hun havde mødt en fyr i Amsterdam og hun havde overnattet hos ham og de havde gået i seng sammen.
Hun er min tætteste, nærmest eneste veninde. Og min store, dybfølte kærlighed. Og jeg ved hvor dårligt hun behandler mig, hvor meget hun rent ud sagt skider på hvordan jeg har det. Hun behandler mig forfærdeligt, har såret mig gang på gang på gang og alligevel kan jeg ikke lade hende gå. Det kan jeg jo selvfølgelig være nød til, men jeg er så bange for kun at være hendes veninde. For at hun helt skal blive træt af hende.
Og nu er hun helt veldt forelsket i ham fyren fra Amsterdam, siger at de har en fantastisk kemi og lige pludselig er livet fantastisk, selvom hun i perioder nærmest har overvejet selvmord.
Og jeg er så bange for, at jeg pludselig ikke er den eneste hun har at tale med, ikke længere er den tætteste, for så er jeg jo helt alene. Helt alene med alle mine knuste forhåbninger og smerte.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg føler mig så dårligt behandlet, men samtidig har jeg også så meget hjertesorg – igen. Man skulletro jeg efterhånden havde tømt ud af den hjertesorg, man har til et forhold.
Hjælp mig, hvad skal jeg gøre?
Hvad kan jeg gøre?
Jeg ved det er et meget langt og melodramatisk brev, jeg sender, men jeg havde også bare brug for at være melodramatisk og lukke ligt op. Jeg føler mig så alene og så forladt af hende, jeg troede elskede mig.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Hvor er det godt, at du skriver til os og deler din hjertesorg, jeg kan sandelig godt forstå, at du er ved at være kørt helt træt følelsesmæssigt. Du lyder til at være en rigtig god og trofast veninde og kæreste, din veninde er rigtig heldig at have en som dig i sit liv. Det lyder lidt som om, at din veninde har svært ved at finde sit ståsted her i livet og undervejs får hun gjort dig rigtig ked af det.
I jeres alder er det meget almindeligt, at man har brug for at prøve en masse ting af og både forelskelse og seksualitet kan være noget stormfuldt og forvirrende noget. Det lyder som om, at du er meget afklaret og hele tiden har kendt din vej og har prøvet at give din veninde, som du elsker, plads til at finde sin. Det tyder på, at du elsker hende meget højt og det er sørme flot, at du har kunne give hende så mange chancer og så meget plads. Jeg tænker lidt, at du måske har brug for at prøve at finde ud af om din kærlighed til hende skal være som en veninde eller som en kæreste? Det kan være rigtig kompliceret og forvirrende, hvis man både prøver at være den gode veninde men samtidig håber på at blive kæresten igen - det lyder også som om, at det har været rigtig hårdt for dig? Når man føler som du gør, kommer man nemt ud i, at man er afventende overfor, hvad den anden vil og på den måde går og venter hele tiden.
Selvom det er rigtig svært og skræmmende kan det ofte være befriende, at vælge selv at tage en beslutning om, hvordan det skal være fremover. Din veninde er måske også så vant til, at du bare er der for hende, så hvis du valgte, at nu ville du være der for dig selv, så ville det også give din veninde mulighed for at tænke over, hvad hun måske ville miste i dig? Hvad tænker du mon om det jeg skriver?
Du skriver, at du er bange for at stå alene tilbage og det kan jeg rigtig godt forstå. Jeg tror, at det er de færreste der ikke på et tidspunkt i deres liv, har stået med lige præcis den følelse og hvor er det bare svært, at være stærk og kaste sig ud i det og tage en beslutning. Måske føler du dig også alene, fordi du har brugt så meget energi på din veninde og derfor ikke har haft energi til andre? Måske hvis du tog en pause fra din veninde ville du langsomt opdage, at du ikke var så alene, fordi du pludselig havde energi til at kigge dig omkring og se de andre mennesker der er omkring dig?
Jeg ved ikke om det kunne være en mulighed, at tage en snak med hende eller skrive et brev til hende, hvor du forklarer hende, hvordan du har det, som du så flot har forklaret i dit brev til os? Det vigtige er, at du så tager en beslutning om, hvad der så skal ske, hvad du har brug for og så fortæller hende det. Hvis hun så ikke kan give dig det, så må du lave en aftale med dig selv om, hvad der så skal ske. Skal i have en pause fra hinanden, hvor i mærker efter hvordan det er uden hinanden. Skal i kun være veninder, men uden at hun fortæller om sine fyre eller noget helt andet?
Jeg håber, at du vil give dig selv tid til at mærke lidt efter i dig selv, når du læser mit svar og måske er der noget i det, du kan bruge. Når man har det som du har det lige nu, kan det tit være rigtig rart, at få vendt alle tanker og følelser sammen med en anden, der gerne vil lytte og give gode råd. Så hvis du har mod på det, vil jeg forslå dig, at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111 eller logge på chatten på vores hjemmeside. Her sidder der en masse søde rådgivere parat, som kan hjælpe dig med at reflektere over hele det her forløb med din veninde – hvordan det egentlig har været for dig og hvad der vil være det bedste for dig at gøre fremadrettet.
Kærlig hilsen BørneTelefonen