Brev
Min bedste veninde kunne være mere end bare det
Hej,
Jeg er en 15 årig pige, og jeg har et crush på en af mine bedste veninder. Jeg ved, at hun er lesbisk, og også single. Hun giver mig lidt blandede signaler, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg ville virkelig ønske vi kunne være mere end bare venner, men jeg er bange for at ødelægge vores venskab, hvis hun ikke har de samme følelser som mig.
Jeg kan virkelig godt lide hende, hvad skal jeg gøre?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Crushes og forelskelse kan både være den dejligste og mest forvirrende følelse i verden. Det kan jeg høre også er tilfældet for dig, når du bliver i tvivl om pigen også har et crush på dig. Jeg vil meget gerne forsøge at hjælpe dig.
Jeg vil gerne komme med nogle idéer til, hvordan du kan vise pigen at du godt kan lide hende mere end bare som venner. På den måde behøver du ikke sige med ord, at du har et crush på hende. Jeg oplever, at man kan finde ud af det på en mere inddirekte måde. Du kan fx starte stille og roligt med at afsløre, at du bliver glad når I skriver sammen eller er sammen osv. Jo tættere man kommer på personen, jo flere chancer får man for at fortælle lidt om, hvad man føler for personen. Mon du kan følge mig i den tanke?
Derefter kan du mærke efter, hvordan hun reagerer. Hvis hun også virker positiv overfor dig – så kan du afsløre lidt mere af dine tanker og følelser. Mærk efter hvordan hun reagerer. Hvis hun igen virker positiv og måske også siger noget positivt til dig, så kan du tage et skridt til… på den måde kan man nærme sig hinanden.
Kunsten er at tage små skridt og mærke efter, hvordan den anden reagerer. Så kan man også bedre trække sig tilbage, hvis den anden ikke virker så interesseret lige nu – uden at det forhold man har som venner/bekendte bliver akavet.
Når man får et crush på en person eller bliver forelsket, kan det føles svært at få fat på den person, som man tænker på. Derfor kan det også være en god ide at lave noget sammen – sport, gruppearbejde eller andre ting, så du kommer tættere på den person, du har i tankerne. Hvilke ting kan du komme i tanke om, som bringer dig tættere på hende?
Prøv også at læse ’gode råd om kærlighed’ og mere om emnet her: kærlighed. Du kan også læse andres breve om kærlighed.
Jeg håber, at du kan bruge idéerne. Måske vil du opleve, at hun også sender dig små tegn på, at hun vil mere end at være venner. Hvis hun gør det, så kan du jo tænke over, om du skal spørge hende, om hun vil være kærester. Det kan også være, at hun spørger dig!
Jeg ønsker dig alt det bedste. Hvis du har brug for flere råd og mere inspiration kan du ringe eller skrive ind på 116111. Så ser vi på, hvordan vi ellers kan hjælpe dig.
Kærlige hilsner
BørneTelefonen