Brev
Min bedste ven og “kæreste”
Hej.
Jeg er en pige på 15 år, der går i 8. klasse.
Jeg har her for nogle måneder siden, “sluttet” et slags forhold jeg havde med en dreng.
Her er lige lidt for-historie:
Vi har helt siden omkring 5. klasse, været “tyskmakkere”, da vi altid sad sammen i tysk og folk har helt siden da, “mobbet” os med at vi var kærester og alt sådan noget. Vi har altid været forelskede i hinanden, men aldrig rigtig sagt noget. Så i starten af skolenåret begyndte vi at være rigtig meget sammen og vi lå tit sammen bare i hans seng og snakkede i vildt lang tid. Så havde vi også vores slags spot på skolen vi altid gik hen til, i frikvarterende og alt sådan noget, når vi lige havde “tid” og så sad vi bare og snakkede eller ej og tit sad vi også bare og holdt om hinanden. Så efter et lille stykke tid, kyssede vi så – vores rigtige første kys – men efter det ignorerede han mig bare og vi snakkede ikke rigtig sammen.
Jeg ved ikke rigtig om det er fordi han fortryder det? eller fordi han måske føler at jeg ignorerede ham?
Jeg er stadigvæk så forelsket i ham og tror ikke bare det er et “crush”
Jeg håber virkelig og hører fra jer!!!!<3<3<3
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Det er så svært at vide, hvad man skal gøre, når man er i tvivl om, hvad den anden føler. Men hvis I er vant til at være så meget sammen og er vant til at være så tæt på hinanden, tror du så ikke, at han savner dig ligeså meget, som du savner ham?
Jeg synes helt klart, at du skal fortælle ham, hvad du føler. Og hvis du har svært ved at finde ud af, hvordan du lige skal gribe det an, kunne du jo skrive det til ham. Skriv fx til ham, at du er rigtig ked af, at I ikke ses mere, og at du savner ham.
Jeg kunne ikke forestille mig, at han fortryder, at I har kysset, for det lyder som om, det var under opsejling i rigtig lang tid, inden det skete. Jeg synes, at det lyder som om, I er rigtig glade for hinanden.
Men når I begge er så unge og måske også uerfarne, kan det være sindssygt svært at vide, hvad man skal gøre, når man har kysset første gang.
Det er helt almindeligt, at man bliver usikre på hinanden i sådan en situation. Derfor er det også helt typisk, at begge parter holder sig tilbage og venter og ser, hvad den anden gør. Dels er man genert, og dels er man bange for at blive afvist og såret. Og det er også almindeligt, at begge parter er bange for, at den anden har fortrudt.
På den måde kan man godt komme til at vise en lidt hård eller ligeglad facade, fordi man ikke har lyst til at stå og se “dum” ud, hvis den anden i virkeligheden bare griner ad én, mens man selv er forelsket.
Med andre ord, så ignorerer man hinanden, fordi man tror, at den anden har fortrudt. Det er en måde at beskytte sig selv og sine følelser på. Det betyder desværre, at man kan gå og være vildt forelskede i hinanden uden, at den anden ved det. Og det er altså synd.
Jeg synes virkelig, at du skal fortælle ham, hvordan du har det. Du har jo ikke noget at miste på det. Få eventuelt en veninde til at hjælpe dig. Det kan ofte gøre det lidt nemmere at finde modet til at få det gjort.
Kærlig hilsen BørneTelefonen