Brev
Min bedste ven er forelsket i mig
Hej
Jeg er en pige på 16. Min bedste ven på min skole er vildt forelsket i mig, men jeg har slet ikke de samme følelser.. Jeg kan snakke med ham om alt og han er altid til rådighed når jeg har brug for ham, og det samme omvendt. Han snakker med alle hans venner omkring mig men aldrig dårligt.
Der går rygter på skolen om at jeg leger med hans følelser, fordi jeg godt ved at han har haft følelser for mig hele tiden, men han har samtidig godt vidst at de ikke var gengældt.
Dog er vi sammen 24/7 i skolen og efter skole. Vi skriver hele tiden sammen og facetimer også rigtig tit. Han har den sidste uges tid (hvor jeg ikke har været i skole) holdt afstand fra mig fordi han fortæller at han har været helt knust.
I går da vi var sammen og han var mega stiv fortalte han mig at han har fundet ud af med sig selv at han hellere vil være venner med mig end slet ikke at have mig i hans liv.
Men mit spørgsmål er, at jeg ved at det bedste for ham er at jeg er ude af hans liv.. han fortæller mig at han aldrig er så glad som når han er sammen med mig, men når vi ikke er sammen længere, så bliver han helt knust over at tænke på mig.
Det er for mig hjerteknusende at høre, og jeg var virkelig ked af det.
Jeg ved han aldrig kan tage afstand fra mig, så skal jeg gøre det? Jeg ved han vil blive knust i starten, men det er jo kun i starten, er det ikke bare bedst for ham hvis jeg er ude af hans liv for det må jo være hårdt at bruge så meget tid med mig når han elsker mig på en anden måde end jeg elsker ham.. hvad skal jeg gøre?
Jeg vil selv blive knust over at miste hans venskab, men jeg vil ham bare det bedste, og jeg kan ikke finde ud af hvad det bedste for ham er i denne her situation..
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 16 år
Det lyder som en meget forvirrende og frustrerende situation du står i. Derfor er det godt, at du skriver herind og deler det med os.
Jeg kan læse at du og din bedste vens forhold betyder rigtig meget for dig. Jeg kan også læse, at du som ven er opmærksom og vil det bedste for din ven, og netop ikke vil såre ham.
Jeg kan ikke fortælle dig hvad der er det bedste for ham i situationen, men jeg kan dele nogle tanker om, hvordan I måske sammen kan finde ud af det.
Det, der står meget klart for mig, er, at jeres venskab betyder rigtig meget for jer begge. Og at det ville være forbundet med mange svære følelser både at være i jeres venskab og at give op på jeres venskab.
Det, at du er klar på at opgive jeres venskab for ikke at såre ham, siger mig, at du virkelig vil ham det bedste, selvom det ville betyde, at du ville blive knust. Det er virkelig fint og kærligt, at du tænker på hans bedste i det her.
Du skriver, at han godt ved, at dine følelser ikke er gengældt. På den måde leger du ikke med hans følelser, da du har gjort det klart, at du ikke har det på samme måde med ham. Han har prøvet at tage afstand til dig men fortæller, at han hellere vil være venner med dig, selvom det er hårdt, end ikke at have dig i sit liv.
Det er virkelig hårdt at være forelsket, når det ikke er gengældt. Men det ville også være hårdt ikke at have det venskab, der lyder til at have en stor betydning for ham. Jeg tænker, at det kan være svært at tage en beslutning om jeres begges forhold uden at have ham med i den. Du skriver, at I har snakket om det, mens han var fuld, men mon I også kunne prøve at snakke om det, mens I var ædru?
Mon du kunne fortælle ham det, du så fint har skrevet her i brevet. Fortælle om jeres venskab, der betyder så meget for dig, men at du kan blive i tvivl om, hvad der er bedst for ham i det? Måske kan I sammen finde frem til en måde at være sammen på, hvor I begge kan være i det? Og løbende mærke efter hvad der kunne fungere. Følelser og forelskelser kommer og går, og måske kan jeres venskab på sigt udvikle sig til noget mere ligeværdigt, hvor I er mere på samme side.
Jeg tænker, at det vigtigste er, at du er ærlig og fortæller ham om dine tanker, bekymringer og hvor meget jeres venskab betyder. Men også at du er klar på at give ham plads, hvis det er det, han har brug for. Det er bare en svær situation, der lige meget hvad indeholder smerte. Men måske kan I sammen tjekke ind på, hvor I står i jeres forhold, og finde den bedste måde at være i det på?
Jeg håber, at mine tanker kunne være lidt en hjælp i den frustrerende situation, du står i med din bedste ven. Det er en kæmpe styrke, at du er så opmærksom på ham i jeres venskab. Jeg håber, at I finder den bedste måde at være i hinandens liv.
Varme kærlige hilsner
BørneTelefonen