Brev
Mig eller hende?
Jeg har et meget stort problem her for tiden. Jeg er startet på en my skole for lidt over 2 måneder siden. Det går rigtig godt og de er rigtig søde. Jeg faldt hurtigt til og har nogle gode veninder.
Problemet er nu bare det at der er den her dreng. Han er overskøn. Han er flot, sød, sjov, udafvendt og fuldstændig ligeglad med hvad andre tænker om ham. Vi har snakket lidt og skrevet meget sammen. Han er utrolig sød og giver mig komplimenter og ros.
Problemet er så bare at det er min bedste venindes (af dem der går på skolen) eks kæreste. De slog op for omkring 2 år siden og jeg ved han havde det rigtig svært fordi mange vendte sig imod ham efter det. Men hun føler det er omvendt og har følt sig uden for. Hun er bare aldrig kommet over ham. Hun er stadig væk ked af det og græder nogle gange over det.
Og jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre. Fordi hvis jeg får noget med ham bliver hun jo ked af det, men hvis jeg ikke gør bliver det hårdt for mig. Jeg har snakket med hende og hun siger st hun vil støtte mig uanset hvad, men jeg ved jo godt at hun bliver såret..
Så skal jeg være egoistisk og tænke på mig selv eller skal jeg tænke på min veninde og på at jeg jo næsten lige er startet på en ny skole..? Hvad skal jeg gøre?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pigeHvor er det godt at høre, at du er glad for din nye skole og allerede har fået nye veninder. Jeg kan godt se, at det er en svær situation, som du er kommet i, og hvor er du sød, at du bekymrer dig så meget om din venindes følelser, at du skriver herind om det. Og sikke en god veninde du har, at hun også tænker på dig, og på hvordan du har det, når nu hun siger, at hun vil støtte dig uanset hvad. Det lyder som om, hun virkelig vil dig alt det bedste – også selvom at det kan være en svær situation for hende. Du spørger mig, om du skal være egoistisk og tænke på dig selv, eller om du skal tænke på din veninde, og på at du lige er startet på en ny skole... Som jeg forstår på dit brev, så har du og din veninde allerede snakket sammen om situationen og om, hvordan du har det. Det synes jeg er rigtig godt, for så har du en fornemmelse for, hvad det vil betyde for jer, hvis du vælger at få noget med drengen. Og jeg tænker, at det måske kunne hjælpe dig med at afklare og beslutte, hvad det rigtige er for dig at gøre, hvis du og din veninde fik snakket lidt mere om det? Eventuelt kunne du vise hende dette brev? Det er jo svært for mig at svare direkte på, hvad det rigtige er for dig, men jeg vil sige, at det virker som om, at du er fornuftig og overvejer dine muligheder grundigt, og derfor tænker jeg, at du nok skal finde frem til den rigtige beslutning. Men måske det kunne hjælpe dig på vej at tale med nogle andre om det? Dine forældre eller en anden veninde måske, som kan hjælpe dig med at vende tingene. Hvis du synes, det er for svært at tale med nogle, du kender, så kan du også prøve at ringe ind til BørneTelefonen på telefonnummer 116111, hvor der sidder nogle dygtige og søde rådgivere klar til at lytte og give gode råd J Jeg ønsker dig i hvert fald alt det bedste i denne svære situation, og er sikker på at du finder på den rigtige løsning, for du virker til at overveje tingene grundigt og tænker på både dig selv og på andres følelser. Kærlig hilsen BørneTelefonen