Brev
mellem to verdener
hej bb
jeg er en muslimsk pige på 16.
jeg er i noget af et dilemma. jeg er meget en del af det danske samfund. knap så meget sammen med ‘perkerne’. øhm, jeg ved ikke hvor jeg hører henne.
jeg får lyst til en masse ting. prøve en masse grænser af. en masse ting som alle mine dansker venner gør. jeg føler mig splittet mellem 2 kulturer.
derhjemme får jeg at vide at jeg ikke er religiøs nok. sammen med mine venner er jeg ikke dansk nok. jeg føler mig malplaceret 99% af tiden.
jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
jeg vil gerne prøve ting af med fyre, men er meget bange for konsekvenserne. jeg kommer fra et hjem hvor man ikke engang må kramme en dreng..
jeg forstår ikke hvorfor livet skal være så kompliceret
hilsen den malplacerede pige.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16
Der er mange unge, som føler sig splittet mellem to kulturer eller to regel og normsæt. Det kan være svært at navigere i og man kan føler sig malplaceret, når man er sammen med venner og når man er sammen med sin familie. Jeg tænker, det kan give en følelse af ikke at være god nok eller ikke at høre helt til nogen steder?
I teenageårene sker der utrolig meget. Det er en periode, hvor man begynder at tænke over, hvordan man gerne vil være, hvilke værdier man har og mange prøver også nogle forskellige ting af for at finde frem til, hvem de er. Det er også en periode, hvor mange oplever at blive forelsket i en anden. Man kan derfor sige, at du lige nu også er i en periode, hvor tanker om hvem man er og hvor man hører til kan fylde en del. Samtidig er du en del af to kulturer, som kan gøre den her perioder mere kompleks.
Du skriver, at du ikke ved, hvor du hører til henne. Når man er del af to kulturer, kan en måde at finde frem til, hvor du hører til være ved at finde en balance mellem de to kulturer. En overvejelse er, hvordan du kan leve med og bruge begge kulturer på en måde, som du har det godt med. Det er nemlig vigtigt, at du er tro mod dig selv og den du er. Måske kan det være en måde at forholde sig til det på?
Det kan være, at det vil være rart for dig at tale med en ven om, hvordan du oplever den her situation. Måske kan din ven komme med nogle input eller måder du kan forholde dig til situationen på. Ved at snakke med en ven eller dine venner om, at der nogle forventninger til dig hjemme, som gør det indviklet at være dig som står midt imellem. Måske kan det få dine venner til at se, at du gør hvad du kan for at være en del af gruppen. Samtidig kan det måske også åbne op for at tale om de ting, som du går og vil afprøve. Vil det være en idé og hvem mon ville være god at tale med?
Nogle oplever at være én person hjemme i familien og en anden person når de er ude blandt venner. De fleste er nok lidt forskellige efter, hvem de er sammen med. Det kan være ret krævende, hvis man oplever, at der er stor forskel mellem de verdener man er i. Nogle kan også opleve, at de skal leve op til bestemte forventninger om, hvordan de skal være derhjemme og hvordan de er blandt venner. Måske kan en hjælp for dig være at tænke, at det her er en periode hvor du skal finde ud af, hvordan du kan finde den rette vej mellem de to verdener. Giver det mon mening? Er der en, som du kender, der vil være god at snakke med om det at navigere i kulturer og forene dem i sin person?
Vil det være helt udelukket at tale lidt om de her ting derhjemme eller med en sød lærer på skolen, og de tanker du går med. Måske ikke alle tingene, men måske det med at være ung - til at begynde med?
Du er velkommen på 116111, hvis du vil tale mere om de dilemmaer og forskellige situationer, du står i og de ønsker du har for dig selv. Det er ikke alle, der tør åbne op for følelsen af at være mellem to kulturer. Måske er der andre tanker og ønsker, som du har brug for at snakke med os om.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen