Brev
Meget kælende kæreste
Hej brevkassen.
Jeg er en pige på snart 14 år der har en rigtig sød og dejlig kæreste. Om et par dage har vi månedsdag.
Når vi er sammen fx efter skole eller i weekender er han meget kælende, og jeg føler at det bliver lidt for meget.
Han kysser mig hele tiden på kinden, i panden, på halsen osv. Og han holder også meget om mig.
Selvom vi snart har været sammen i en måned har vi ikke kysset på munden endnu, og det er der mange af vores venner der på en måde synes er mærkeligt, for det er som om at alle ville have, at vi skal kysse, og jeg har også en fornemmelse at han prøver rigtigt meget at komme til at kysse mig, men jeg “afviser” ham på en måde,
men det er ikke fordi jeg ikke ville kysse ham, jeg har bare ikke følt at der har været et tidspunkt hvor jeg synes det var et godt tidspunkt til at få mit første rigtige kys. For jeg ville gerne have at det er noget specielt.
Han har inviteret mig i biografen og jeg har lidt planlagt med mig selv at det er der jeg ville “give ham lov”.
– Men ja, jeg har som sådan ikke rigtigt et spørgsmål, jeg er bare lidt usikker på om hvordan jeg skal fortælle ham at jeg synes at han er lidt påtrængende, og om jeg overhovedet skal sige det til ham?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige,
Tak for dit brev. Det er dejligt at være forelsket, selvom jeg godt kan forstå, at det med kysseriet kan blive for meget.
Du er meget omsorgsfuld, når du beskriver, at det er lidt for meget med hans kysseri. Jeg kan læse, at du holder af ham og helst ikke vil gøre ham ked af det.
Jeg tænker, at du faktisk selv har svaret på, hvad du kan gøre; nemlig at snakke med ham om det. Det ved jeg godt kan være lidt svært at få gjort. Men det er nok vigtigt, at du siger det, ellers bliver du bare for irriteret på ham – og det er ærgerligt, når I nu godt kan lide hinanden.
Det behøver ikke blive en lang snak. Du kan fx sige, at du godt kan lide at blive kysset, men at det godt kan blive lidt for meget for dig, at han kæler og kysser dig så tit i skolen. Du kan sige det til ham en dag, I er alene. Jeg tænker, at sådan snak kan være med til at gøre jeres forhold stærkere, fordi I kan være ærlige over for hinanden.
Det er meget normalt, at man i et nyt forhold lige skal lære hinanden at kende og øve sig i at kysse på en måde, som er dejlig for begge. Det er også normalt, at den ene vil kæle og kysse mere end den anden. Så må den der gerne vil kæle meget, holde sig lidt tilbage.
Stor ros til dig, for at du har ventet med at kysse din kæreste på munden, til du er klar. Det er bare så vigtigt, at man ikke gør mere, end man har lyst til og føler sig tryg ved. Også selvom andre kan synes noget andet.
Jeg håber, du kan bruge svaret, og at turen og måske kysset i biografen bliver en god oplevelse.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen