Måske forelsket

Hej

Jeg er 15 år gammel og i sommers begyndte en ung fyr i SFOen på skolen jeg går på at arbejde.

Han er seks år ældre end mig og jeg synes lige fra starten, utrolig godt om ham. Han spiller i band og har den sejeste musik smag og i løbet af året har vi snakket en del sammen.

Her fornylig er det bare blevet noget andet. Jeg kan ikke lade vær’ med at kigge på ham og tænke på ham..

Sommerferien er lige rundt om hjørnet. Han stopper og flytter til Kbh. og jeg skal på efterskole.

Jeg støder højst sandsynligt ind i ham til nogle musik arrangementer i løbet af sommeren, men ellers for jeg ham nok ikke at se. Og det kan jeg ikke bære tanken om.

Jeg har aldrig haft det sådan med nogle, som jeg har det med ham. Også selvom jeg godt ved, at han nok ikke har det på samme måde som jeg..

Har i en ide om hvad jeg kan gøre?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tak for dit brev. Det viser så fint de følelser, der kan rase rundt i kroppen på én. Og er det forelskelse man føler, eller hvad? Det stiller du selv spørgsmål ved, og det er rigtig fornuftigt. Nogen gange kan det bare være svært at skelne mellem forelskelse, fascination eller om man har fundet en særlig god ven med fælles interesser. Måske kan mit svar hjælpe dig til at blive mere afklaret?

Der er mange ting der siger, at du ikke skal forfølge tanken om ham yderligere. Du nævner selv, at han nok ikke har det på samme måde som dig, I skal begge to rejse  og han er ældre end dig. Aldersforskellen kan være med til, at han er et andet sted i sit liv, end der hvor du er. Måske har han andre forventninger til et forhold end du har, fordi han er seks år ældre. Jeg tænker på, om du mon ved noget om hans liv? Har han en kæreste? Hvis han har det, så kan du selvfølgelig blive trist over det, men det kan også være med til at afklare mulighederne for dig. Selvom der er ting, der taler i mod er det lettere sagt end gjort at gøre som fornuften siger og forsøge at styre sine følelser. Er det mon også sådan, du har det?

Jeg bliver nysgerrig efter, om du mon kan bruge de tanker og følelser du har nu til at se frem i tiden? Hvordan ville det være, hvis du stillede dig selv spørgsmålet: Hvad er det for kvaliteter jeg ser i ham, som jeg så godt kan lide? Det kan være du finder ud af, at han er god til at lytte. Måske er svaret, at du godt kan lide hans humor. De svar du finder, kan du bruge til at lede efter de samme kvaliteter hos andre drenge/fyre, som er nemmere at få et forhold til. På den måde kan du bruge de erfaringer du gør dig nu i fremtiden. Kan det mon være en mulighed for dig? Særligt nu, hvor du er på vej på efterskole og kommer til at møde mange nye...

Der er også den mulighed, at du vælger at nyde dine tanker om ham og de følelser, han vækker i dig. Så bliver det måske ikke så vigtigt for dig, om der kommer noget konkret ud af dine tanker og følelser og måske heller ikke så vigtigt, hvad han føler for dig. Så er det mere følelserne og tankerne i dig der er vigtige frem for hans tanker om og følelser for dig. Mon du kan følge mig i det?

Du kan også vælge,at lade dine følelser styre og forsøge at få så meget tid sammen med ham som muligt og møde ham i løbet af sommerferien.Hvis det er det du vælger, så tænker jeg, at du også bliver lidt nødt til at satse. Med det mener jeg, at for at finde ud af, om han har følelser for dig, må du også turde vise ham hvordan du har det. Det kan også være med til, at du selv bliver mere afklaret om, hvad dine følelser handler om. Måske kan du allerede nu mærke, om det er det, du mest har lyst til, eller om du foretrækker at nyde dine følelser for ham på afstand?

Jeg tænker, at det vigtigste er, at du tager en aktiv beslutning om, hvordan du vil gribe det an. Selv om beslutningen kan være svær, så prøv at være tro mod dig selv og det du mærker er bedst for dig.  På den måde kan du passe på dig selv

De kærligste sommerhilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.