Brev
Må jeg have en kæreste for mine forældre, og kan jeg lide ham?
Hej,
jeg er en pige på 14 år, og jeg har skrevet og snakket med en dreng fra min klasse i over et år nu.
Det startede da jeg startede i klassen, hvor vi kom i gruppearbejde den første dag, og det bare klikkede, jeg tror vi begge fik følelser for hinanden i det øjeblik. Vi har aldrig været sammen alene, men vi har skrevet meget sammen, og jeg kan være mig selv omkring ham. Jeg skriver mange sange, og de kommer alle til at handle om ham, om jeg vil det eller ej. Sagen er den at jeg aldrig har haft en kæreste som i aldrig, og jeg snakker ikke med mine forældre om denne slags ting, og ved ikke om de vil acceptere det, eller blive sure, vil også helst undgå at tage en lang snak om det… Han kan lide mig, det har han sagt til mig flere gange, og selvom jeg tror jeg godt kan lide ham tør jeg ikke sige at jeg gerne vil være sammen med ham… Vi er også i samme venegruppe, og er bange for at vi slår op, og det kommer til at ødelægge det hele. Det er også dag til dag om jeg kan lide ham, den ene dag er jeg helt vild, og den anden er han bare en af mine bedste venner. Håber i forstår mit problem, selvom det måske er lidt kompliceret.
Mvh. den forvirrede pige
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære forvirrede pige
Jeg kan jeg godt forstå, at det kan være lidt svært at finde rundt i alle de tanker. Det er helt almindeligt, at man ikke har haft en kæreste, når man er 14 år. Måske kan det hjælpe at vide, at du ikke er den eneste, der synes, at det kan være lidt forvirrende.
Når det så er sagt, så er det bare rigtig dejligt for dig, at du har det sådan. Det lyder som om, at han både er en af dine bedste venner og at i også er blevet lidt vilde med hinanden. Jeg kan sagtens forstå, at du er lidt nervøs over, om det vil ødelægge det hele, hvis i en dag slår op. Men det er faktisk rigtig skønt, at være kærester med en som du er rigtig gode venner og du føler du kan være dig selv omkring.
Kunne det mon være på grund af jeres venskab, at du nogle dage oplever at være helt vild og andre dage ikke? Måske hænger det sammen med, at du er bange for at miste ham som ven, hvis i begynder at blive kærester?
Hvis det er sådan du har det, kan det være, at du måske kan sige det til ham, hvis han igen fortæller dig, at han kan lide dig. Det kan nogle gange være rart lige at få sagt højt, hvad man er bekymret over. Du kunne for eksempel sige, at du også godt kan lide ham, men at du er lidt nervøs for, at miste jeres gode venskab?
Sådan noget er der mange der synes, kan være svært at snakke med sine forældre om. Du er helt normal i forhold til at interessere dig for  kærester nu. Det ved de fleste voksne heldigvis godt, fordi de også selv engang har været 14 år.
Derfor kan det stadig føles rigtig svært at få sagt højt, når det ikke er noget i har snakket om før. Måske kunne du starte med at snakke med bare én af dine forældre? Er der mon en af dem, som du har nemmest ved at snakke med? Hvis i på et tidspunkt er alene, kan du sige, at du er begyndt godt at kunne lide en dreng fra din klasse. Du kan fortælle, at du synes det er lidt forvirrende, fordi i også er gode venner. Ligesom du så fint skriver det her i brevet.
Der er i hvert fald intet unormalt i, de tanker du har.
Du er rigtig god, til at forklare dine tanker, så jeg tror på at du kan få snakket med dine forældre om det også. Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke med begge ting.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen