Brev
Må ens mor det?
Må ens mor bestemme hvilken kæreste man har eller må man selv det
for jeg har en kæreste og min mor vil ikke have at jeg skal have den kæreste som jeg har
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12 årige pige.
Tak for dit brev. Rent juridisk er det din mor/dine forældre der bestemmer over dig indtil du fylder 18 år også i personlige anliggender, hvilket vil sige at hun også må bestemme over hvem du skal se og ikke se.
Det kan være meget fortvivlende når ens forældre sætter rammer, forbud og regler som kan virke urimelige.
Langt de fleste forældre sætter dog disse rammer og regler med et formål og som regel siger nej, fordi de holder meget af dig og vil dig det bedste.
Hvad kunne så være din mors grund til dette forbud?
Nu skriver du ikke hvor meget du har talt med din mor om hvorfor hun ikke vil have du har den kæreste du har.
Er han fx meget ældre end dig? Eller er han meget anderledes end dig eller din familie, eller synes hun måske bare at du er for ung til at have en kæreste?
Hvis du ikke allerede har talt med hende om det, så er det mit forslag, at du taler med hende om det. Start med at være interesseret i, hvorfor hun ikke vil have du har ham som kæreste. Sig at du gerne vil forstå, hvorfor hun reagerer med et forbud og at du bagefter ønsker at de skal prøve at se det fra din side. Foreslå evt. at hun kan møde ham?
Hvis ikke det hjælper, så er du velkommen til at ringe eller skrive til os på 116 111. Så sidder vi klar til at lytte.
Mange hilsner
Fra børnetelefonen.
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.