Lyst til sex

Kære børnetelefonen
Jeg er en pige på 13.

Jeg har i lang tid haft lyst til sex, men har bare ikke fundet den jeg vil have det med.

Jeg havde en kæreste der var 15, men grundet langdistance blev det ikke til noget.

Efter en månedstid blev jeg så forelsket i denne fyr. Vi har nu været sammen i lidt over to måneder.

Vi har begge lyst til sex, men da jeg er lidt usikker ifh. til om jeg vil kunne acceptere mig selv, er det meget nemt bare at lade vær. Jeg har virkelig lyst til ham, og han gør mig glad, men jeg er samtidig også bare bange for at der vil gå noget galt fx. med graviditet.

Der går mange rygter på min skole omkring alt muligt bl.a. at jeg har været sammen med en anden, og at han er meget tæt med andre.

Vi er et ret stort taleemne, da han er et år ældre end mig, og vi er det eneste kærestepar på min skole, så det kan nogen gange være svært at stole på ham, og omvendt, når der går så mange rygter.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Hvor lyder det dejligt, at du har fundet en der gør dig glad, og som du er blevet forelsket i. Jeg kan forestille mig, at det er en rigtig god og varm følelse. Men når man bliver forelsket og får en kæreste, så er der også nogle ting, som kan være ukendte og måske forvirrende. Er det mon sådan, at du også kan opleve det?

Det er helt almindeligt, at man i din alder begynder at tænke på og få lyst til sex. Og tankerne og lysten bliver ofte stærkere, når man får en kæreste.

Jeg synes det er så godt og sejt, at du er opmærksom på dig selv og lytter til, hvad du har lyst til og hvor dine grænser går. Når du skal have sex, så er det nemlig rigtig vigtigt, at du føler dig tryg. Og at du ikke føler, at du har travlt.

Det er dejligt, at du har mødt en, som du har lyst til at have sex med. Alligevel er der noget, som gør dig usikker og nervøs. Når jeg læser dit brev, så læser jeg det som om, at det er første gang du skal have sex. Er det mon rigtigt?

Jeg ved nemlig fra andre unge, at man kan være usikker og nervøs, når det er første gang man skal have sex. Derfor er det også godt at vente, til at man er klar. Og tage det i et roligt tempo. Jeg tænker også på, at din kæreste måske også kan være usikker og nervøs omkring det.

Derfor tror jeg også det er vigtigt, at I to snakker om, hvad det betyder for jer at have sex. Og du kan fortælle ham, hvad der gør dig usikker og nervøs. Hvis I snakker sammen om det, så bliver I begge måske mere trygge. Hvis I kommer frem til, at I gerne vil have sex, så kan I tage det i små skridt. I kan prøve jer lidt frem og snakke om hvad der er rart. Og hvornår I synes I skal stoppe. Hvad tænker du om at snakke med din kæreste om det?

Du skriver også, at du er nervøs for at blive gravid. Jeg synes det er rigtig godt, at du er opmærksom på det. Det fortæller mig at du er moden og eftertænksom. Hvis din kæreste og dig kommer frem til, at I skal prøve at have sex, så er der forskellige måder I kan beskytte jer på.

I kan f.eks. bruge kondom eller du kan begynde på p-piller. Måske du har hørt om det før? Jeg tror det kan være en stor hjælp for dig at snakke med en om prævention. Hvad tænker du f.eks. om at skulle snakke med din mor om det?

Jeg ved fra andre unge piger, at de synes det kan være grænseoverskridende at skulle snakke med sin mor om sex og prævention. Men jeg tror, at din mor vil blive glad for, at du spørger. Jeg tror nemlig, at det er vigtigt for hende, at du har beskyttet sex, så du ikke risikerer at blive gravid.

Hvis du kommer frem til, at du skal på p-piller, så skal man snakke med sin læge om det. Fordi du er under 15 år, så skal dine forældre faktisk sige god for, at du får p-piller. Derfor vil det også være en god idé, hvis du har snakket med din mor om det.

Du skriver, at der bliver snakket om din kæreste og dig på skolen. Det er aldrig sjovt, hvis der bliver sagt noget om én, som ikke er sandt. Og det er slet ikke okay at sprede sådan nogle rygter.

Rygterne gør dig lidt usikker på din kæreste. Og igen tror jeg det er vigtigt, at du fortæller ham, at alt det der bliver sagt gør dig usikker. At der er rygter om ham og jer er hverken din eller din kærestes skyld. Derfor er det også vigtigt at I snakker, så I bliver ved med at være sikre på hinanden.

Jeg tænker også på, om du mon ved hvem der fortæller rygterne? Jeg spørger fordi jeg tænker, at dig og din kæreste måske kan snakke med dem, som siger det. I kan spørge dem, hvorfor de siger det de gør. Og fortælle dem, at det ikke er rigtigt. Og at det faktisk gøre jer kede af, at de siger det.

Jeg håber meget, at du kan bruge mit svar. Igen så vil jeg sige, at du simpelthen er så sej og eftertænksom, når du gør dig alle de her overvejelser om at have sex. Og det er så godt.

BørneTelefonen har lavet en video om at have sex for første gang. Hvis du har lyst til at se den, kan du finde den her: Den første gang

Du er altid velkommen til at skrive igen eller ringe på tlf. 116111. Så er der altid en klar til at skrive eller snakke med dig.

Varme hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.