Brev
Lyst til ham!
Hej BB,
Jeg er en pige på 13 år som har en helt fantastisk kæreste, på 14 år.
Vi har mødt/kendt hinanden i lidt over 1/5 år, men er først blevet kærester for lidt under en månedstid siden.
Vi skriver sammen hver dag og elsker hinanden utroligt højt!
Vi har bla. skrevet sammen om hvornår vi ville de forskellige ting i vores forhold, hvilket er meget betryggende hos mig, sikkert hos ham.
Nu til mit spørgsmål:
Når vi ser hinanden igen i efterårsferien ville vi gerne kysse hinanden, men havde spurgt ham om hvordan vores første kys skulle være, hvor han svarede at det bare skulle ske “hurtigt” og helt alm.
men jeg kunne måske godt tænke mig at der kom lidt flere følelser ind over vores første kys, så det måske heller ikke ville blive så akavet.
Måske i også ved hvornår man tager de forskellige “steps” i ens forhold?
Jeg er også meget i tvivl om hvordan man gør i ens forhold når man kommer lidt mere op i alderen ( kysse med meget mere følelse i )
Håber meget i kan hjælpe mig🙏🏼
Mvh. Den anonyme
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Hvor er det bare dejligt, at læse, at du har fået dig en sød kæreste. Det lyder som om, at I begge er meget forelskede i hinanden – og derfor er det også helt naturligt at I har en lyst til at kysse.
Jeg fornemmer, at det fylder meget for dig, hvordan jeres første kys bliver. Måske det hænger sammen med, at du virkelig godt kan lide ham og gerne vil have, at det hele bliver perfekt? Desværre kan man ikke altid planlægge 100 procent, hvordan et kys bliver. Ligesom man heller ikke altid kan lave en perfekt vejrmølle, og slet ikke i første forsøg.
Du kan prøve at kigge på vores side: Kysseskolen. Her kan du læse mere om at kysse.
Det er ikke til at sige, om det første kys bliver hurtigt, helt naturligt og måske lidt akavet? Men det betyder jo ikke, at man kan lide hinanden mindre. Ofte kan et kys godt føles lidt akavet de første gange, hvilket ofte hænger sammen med, at man er genert. Men når man så lærer hinanden bedre at kende, begynder kyssene at komme mere af sig selv og føles nemmere. Det vigtigste er bare, at det føles rart, trygt og naturligt for jer begge to.
I forhold til de forskellige steps i jeres forhold, så er det noget dig og din kæreste skal finde ud af sammen. Der er ikke nogen opskrift på, hvordan man gør. Så prøv, at se om du ikke kan gemme alle dine tanker lidt væk og i stedet for bare nyde tiden med ham. Når man virkelig godt kan lide hinanden, så finder man med tiden ud af, hvad der føles godt at gøre sammen, og hvornår man er klar til mere.
Jeg håber din kunne bruge mine råd.
Kærlig hilsen Børnetelefonen