Brev
Lun på en dreng
Hej jeg er en dreng på 14 år.
Jeg har en kærste der er lun på en fra hendes klasse.
Det er et langdistance forhold og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre jeg vil ikke miste hende.
Jeg elsker hende mega meget.
Hilsen drengen der er i stor frygt og sog
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14
Jeg kan høre, at det gør dig nervøs og ked af det, at du er blevet usikker på din kæreste. Det kan jeg godt forstå. Det gør rigtig ondt, når man er bange for at miste.
Du skriver ikke, hvordan du ved, at din kæreste er lun på en anden dreng. Jeg tænker på, om hun har fortalt dig det? Måske har hun gjort det for at være ærlig overfor dig. Hvis hun ikke selv har fortalt det, så synes jeg, at du straks skal sige til hende, at du har hørt det og så tale med hende direkte om det.
Hvis din kæreste har fortalt, at hun er forelsket i en anden, så gør det bare rigtig ondt. Det kan være svært at se noget som helst positivt i det. Men det gode er alligevel, at hun er ærlig omkring sine følelser. Det er endnu værre, hvis man føler sig bedraget, fordi nogen ikke taler sandt. Men den kærlighed kan gøre så ondt, når det ikke går, som man gerne vil.
Jeg tænker, at det du skal gøre er, at tale med din kæreste om det og om hvordan du har det. Jeg tror, at det vil hjælpe, hvis du er helt ærlig. Og hvis du insisterer på, at I er nødt til at tale om det her med, om hun er forelsket i en anden. Og om det er fordi, hun ikke vil jeres forhold mere.
Det er altid en god idé at have en positiv tilgang til at tale om noget svært. Du lyder som en rigtig sød og sej dreng, så jeg tror, at du vil være god til sådan en snak om følelser. Prøv at sig til hende, hvor meget hun betyder for dig og fortæl hende, at du er lidt ked af det for tiden, fordi du er usikker på, om hun føler det samme. Du kan for eksempel starte med at skrive en sms om, at du gerne vil tale om jeres forhold.
Nogle gange er det nemmere at tage en svær snak over sms eller messenger - men når man taler ansigt til ansigt, så kan man nemmere undgå at misforstå hinanden, ligesom at man bedre kan se på den anden, hvordan de føler.
Jeg ønsker dig alt det bedste med kærligheden.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen