Love life

Halløjsa. Jeg er en dreng på 15 år. Trods jeg har mange venner, gode venner, føler jeg mig lidt lonely, kærlighedsmæssigt. To af mine tætteste venner er i et solidt forhold, og har meget erfaring med kærlighed og kærester og den slags, mens jeg sidst havde en kæreste i 4. klasse (går i 9. nu, 1.G efter sommerferien). Siden dengang har jeg ikke haft noget som helst med nogen. For at gøre det hele værre, vil jeg fortælle en storytime.

Tilbage i april introducerer en af mine venner mig og mine “bros” til en af hendes venner, som så introducerer os til en hel masse mennesker. Det første der sker, er at jeg, sammen med 2-3 andre drenge, udvikler følelser for den samme pige. Jeg er ikke den heldige, fair. Min ven får hende og de har så noget kørende nu. Det overlever jeg, og det er slet ikke første gang. Jeg prøver så lidt på en anden pige, som pænt afviste mig. Det var svært for mig, men jeg klarede den.
Så finder jeg så en pige, som i min verden bare er den helt perfekte. Hun er, i mine øjne, helt vildt smuk og dejlig, og jeg fik mange følelser for hende på meget kort tid.
Nu, i dag, 18.06-2020, skriver den nye pige så til mig, helt ude af kontekst, ordret “Jones (kaldenavn), jeg synes du er mega sød, men ikke som mere end venner. Jeg beklager at jeg ikke har det på samme måde, og håber vi stadig kan være venner.”
Jeg var i chok, for havde ærligt følelsen af at hun havde det en smule på samme måde, så jeg skriver bare til hende “fair nok”, hvorefter hun svarer “Håber vi stadig kan være venner” og jeg så skriver “jaja self”.

I tænker muligvis at det er sindssygt at jeg prøver på 3 piger på kort tid, men at have rigtig mange venner der har kærester, flirts osv. til højre og venstre, er rigtig svært for mig, da jeg som sagt sidst havde et forhold i 4. klasse. Jeg er måske det der er kaldet desperat, og jeg føler mig tbh en smule deprimeret. – Har siddet de sidste par aftener i min seng og bare hørt musik og været dårligt humør…

For at være helt ærlig, har jeg ikke rigtig et spørgsmål eller noget i den stil, havde bare brug for at komme ud med det, da det som sagt er svært for mig.

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 år

Tak for dit brev! Man behøver ikke have et spørgsmål for at skrive herind, så bare rolig. Vi er her også bare for at lytte og måske komme med input, som man ikke selv havde tænkt.

Jeg kan se, at du gør dig en masse overvejelser omkring dit kærlighedsliv. Det er meget almindeligt og det kan sommetider være svært at se lyst på tingene, når man føler, at man er blevet afvist flere gange inden for en kortere periode. Jeg vil forsøge at hjælpe dig, så godt jeg kan.

Du skriver, at dine to tætteste venner er i forhold og at du har været uheldig med et par piger, inden du møder den perfekt pige, men som desværre bare vil være venner. Det kan jeg godt forstå, at du bliver rigtig ked af. Det er ikke nemt at se andre være i forhold, når man så endda selv bliver afvist af en pige, som man faktisk var rigtig vild med. Man kan komme til at føle sig meget magtesløs, når man bare gerne vil være sammen med en og hun så ikke vil det samme.

Man kan jo desværre ikke tvinge nogen til at få følelser for en, så der er nok ikke så meget andet du kan gøre end at håbe, at hun måske ændrer mening. Det kræver dog måske at I fortsat ses eller skriver sammen, for at der er bedst mulighed for, at hendes følelser kunne udvikle sig. Men det ved jeg ikke, om du reelt har lyst til?

Jeg tænker på om du mon har kigget på vores temaside om kærlighed? Her finder du guides, gode råd og breve fra andre unge. Du kan finde den her.

Du skriver, at to af dine tætteste venner er i et forhold. Er der nogle andre, som du er tætte med, der heller ikke er i et forhold? Måske kan du snakke med dem om, hvordan du har det. Det kan være, at de genkender dine følelser og tanker. Giver det mening for dig?

Der sker vildt mange ting det sted i livet, hvor du er lige nu. Og jeg lover dig at gymnasiet også vil sætte gang i en masse nye tanker, følelser og relationer. Jeg kan derfor heller ikke lade vær med at glæde mig lidt på dine vegne, fordi jeg tænker, at du med stor sandsynlighed vil opleve en masse nyt, og nok også blive forelsket igen, så snart du starter der. Jeg kan næsten også garantere dig, at du vil møde andre som dig, som ikke har haft en kæreste i noget tid.

Man har brug for i periode at give sig hen til noget halv-sørgeligt musik, og sidde og have lidt ondt af sig selv. Lige når det sker føles det måske ikke så fedt, men jeg tænker egentlig, at det er en god måde at bearbejde det hele lidt på – og dermed også blive klar til noget nyt. Måske du også kan bruge nogle af de her aftner på at blive endnu mere klar på, hvad du egentlig søger hos en pige. Og hvad du kan tilbyde. Det er aldrig dumt at tænke lidt over. Kan du følge mig i det?

Jeg synes, at du har været rigtig god til at sætte ord på dine tanker i dit brev til os. Det er en styrke, som du kan bruge fremover til at tale om, hvilke tanker du gør dig. Jeg håber, at du kan bruge mine råd. Ellers er du velkommen til at skrive til os igen eller ringe til os på 116111.

De bedste hilsner

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.